BUGATTI ve francouzském Mulhause

Bugatti patří k nejslavnějším automobilovým značkám na světě a největší současnou sbírku těchto vozů můžete nyní vidět v muzeu ve francouzském Mulhause. Jsou zde i vzácné kousky Bugatti Royale a Coupé Napoleon.

Ettore Bugatti

Zakladatelem BUGATTI byl Ettore Bugatti (1881-1947), jehož náhoda přivedla ke konstrukci automobilů, které se staly jeho novou vášní. Jeho Otec Carlo byl umělcem (malíř, sochař, achitekt…) a ten dovolil malému Ettoremu pracovat ve firmě Prinetti & Stucchi, kde již v sedmnácti pracoval na tříkolce, kterou vybavil dvojicí motorů a zůčastnil se prvních závodů. To byl počátek jeho konstruktérské historie.

Bugatti 13

První vůz se značkou Bugatti se datuje do roku 1909 a byl jím Bugatti 13, jenž poháněl řadový čtyřválec 1327 s vrtáním válců 65 mm a zdvih pístů byl 100 mm. Měl pokrokový rozvod OHC (vačková hřídel poháněla svislou tzv. královskou hřídel) a motor dosahoval výkonu asi 11 kW (14 koní) při 2800 ot/min. To vozu při hmotnosti vozu 680 kg stačilo na největší rychlost 90 km/h.

Národní technické muzeum Praha

Zajímavostí je, že poslední z první série pěti vozů odebral princ Hohenlohe, a právě tento automobil je nejstarším dochovaným Bugatti na světě. K naší radosti se nachází ve sbírkách Národního technického muzea v Praze. Poté vznikaly verze s prodlouženým rozvorem a nesly typová označení 15,17, přičemž vývoj čtyřválců pokračoval až po typ 23. Těch vzniklo celkem 435 automobilů, jež se záhy uplatnily i na závodní dráze.

Brzdy na všech čtyřech kolech

Ač se Ettore dlouhá léta  bránil přeplňování motorů kompresorem, považoval je za nečestné a přirovnával to jako dopování koní. Nakonec i on roku 1922 přišel s dvoulitrovým Bugatti 30 s tříventilovým osmiválcem 1991 cm3 (60 x 88 mm). Zároveň byl i prvním sériovým vozem s brzdami na všech čtyřech kolech.

Eliška Junková a  Targa Florio

Se značkou Bugatti se také pojí naše dvě česká jména, jenž se nezapomenutelně vryla do historie této značky. Za volantem s nimi závodila Eliška Junková i Čeněk Junek. Vrcholem kariéry se pro ni stal závod na Sicílii Targa Florio roku 1928. Trať si několikrát tréninkově projela a detailně si zapisovala a zakreslovala záludnosti cesty.  Umístila se na páté pozici a byla oslavovaná fanoušky pomalu více, než vítěz Divo, protože cílem tohoto těžkého maratónu projela jako vůbec první žena v historii klání. V Mulhause také odpočívá jeden vůz Bugatti, ve kterém startovala naše česká legenda.

Bugatti Veyron

V roce 2009 oslavila značka Bugatti 100 let existence a před několika lety se stala součástí impéria Volkswagen Group. Novým sídlem společnosti se stal Berlín, ale nyní opět sídlí v rodném Molsheimu na francouzsko-německém pomezí. Zatím posledním typem je Bugatti Veyron a zde je stručné představení. Šestnáctiválec do W o obsahu 8 litrů, 4 turba, 1001 koní. Zkrátka nejrychlejší současné sériové auto. Cena je nepředstavitelná – více než 30 milionů korun.

Nyní si prohlédněte naši fotogalerii, která vás přenese do doby dávno minulé. Pro velké množství fotografií jsme reportáž rozdělili na dvě části:  „BUGATTI ve francouzském Mulhause“ a „Muzeum ve francouzském Mulhause“ , kterou najdete na stránkách SkodaHome.cz.

 

Velká fotogalerie BUGATTI ve francouzském Mulhause