Volkswagen Beetle Dune v terénním designu

Beetle je fenomén. Bez ohledu na to, na jakém místě, kdekoli na světě, se objeví, mají lidé radost, když ho spatří. Ať v zimním Detroitu, slunečném San Franciscu nebo důstojném Bostonu – Beetle oživuje ulice a přispívá k pohodové životní atmosféře. Stejně

Světová premiéra studie Beetle Dune

Volkswagen nyní přichází s další novinkou: světovou premiérou  Beetle Dune na autosalonu NAIAS (North American International Auto Show) v Detroitu (13.-26.ledna). Je to Beetle v širším, pohotovějším a robustnějším terénním designu; vůz mimo hlavní proud. Beetle Dune.

Volkswagen Beetle Dune

Studie blízká sériové výrobě. Beetle Dune je studie. Ještě. Ale všechno na tomto voze je realizovatelné. V téměř sériové podobě. Uprostřed michiganské zimy ukazuje tento vůz cestu k příštímu létu. A dřív, než na slunci roztají i v tomto státě poslední zbytky sněhu, dokáže Dune, že dokonce i chladné roční období má svoje fascinující stránky v podobě zimních sportů. Proto designéři zvětšili světlou výšku modelu Beetle o 50 mm a připnuli mu na záda pár lyží. Jako dříve u legendárního Brouka nebo vzduchem chlazených sportovních vozů Porsche. Dune – tento název, zvýšená karoserie, velká 19“ kola a terénní design volají přímo po dobývání pláží a dun ve stylu dřívějších buggy VW. V létě proto posádka vyrazí sandboardovat, s „prkny“ na zadním víku, bezpečně zajištěnými prostřednictvím důmyslných mechanismů na zadním a střešním spoileru. Surfovat po dunách, například v Sand Master Parku v oregonském Florence. Všude na světě, kde se vyskytují duny, vznikají nová střediska sand-boardingu. Volkswagen se vrací s modelem Beetle Dune k myšlence, která se zrodila v lednu 2000 v podobě studie New Beetle Dune, představené v Los Angeles. Zatímco však v Kalifornii vystavená studie byla zejména v interiéru a v konstrukci střechy „science fiction“, hledí Volkswagen s konceptem Dune z roku 2014 mnohem realističtěji směrem k sériové výrobě.

Beetle Dune – silueta. Koncept Dune skýtá potenciál pro novou sériovou variantu nejsportovnějšího modelu Beetle všech dob. Jeho karoserie je lakována žlutooranžovým metalickým odstínem „Arizona“. Tato teplá barva zvedá okamžitě náladu. Černou barvou jsou odlišena dvoudílná rozšíření podběhů kol. Základ tvoří matné robustní doplňkové prvky, které nalézají uplatnění také v modelech Volkswagen Cross. Rozdíl je v tom, že nad matnými hlavními díly jsou integrovány lišty s tloušťkou pouhých 1,5 mm. Tyto prvky budí dojem, že se vznášejí nad masivními podběhy kol, protože lesklé a matné díly se přímo nedotýkají. Podběhy kol – nahoře vždy s výřezem ve tvaru poloviny šestiúhelníku – rozšiřují karoserii na každé straně o značných 24 mm. Celková šířka tak vzrostla o 48 mm na 1856 mm. Beetle Dune je 4290 mm (+12 mm) dlouhý a 1536 mm (+50 mm) vysoký.

Větší šířce karoserie odpovídá rozšířený rozchod kol, vpředu o 29 mm na 1607 mm, vzadu o 29 mm na 1573 mm. Díky této skutečnosti a menšímu zálisu kola 33 mm (místo 44 mm) vyplňují 19“ kola s pneumatikami 255/45 (průměr: 723 mm) perfektně podběhy kol. Kola vizuálně navazují svými pěti hliníkovými paprsky, černě lakovanými meziprostory a leštěným hliníkovým prstencem na design 18“ kol „Twister“ pro model Beetle; logo VW uprostřed kola je neseno 3D modulem, lakovaným v barvě karoserie.

Rozšíření podběhů kol přechází do krytů bočních prahů, do nichž je integrována chromovaná ochrana spodní části vozu. Horní části, jimiž prahy navazují na karoserii, jsou leskle černé. Nad bočními prahy se nacházejí pro Beetle typické boční lišty ve stylizované podobě legendárních stupátek Brouka. I tyto prvky jsou leskle černé. Ještě výš, v oblasti před zadními blatníky, je umístěno výrazné logo Dune. Kryty vnějších zpětných zrcátek jsou ozdobeny napařenou vrstvou světlého hliníku. Pata zrcátka, integrovaná v rohu u střešního sloupku A, je černá.

Beetle Dune – přední partie. Designéři navrhli přední část vozu z velké části nově. Zachován byl ikonický základní design s kruhovými bi-xenonovými světlomety. Nový je však design ještě charismatičtější kapoty motoru. Střední část kapoty je nyní o trochu výš. Snížené postranní části velké kapoty, vymezené precizními hranami, nesou v horní oblasti výrazné otvory pro odvod vzduchu z motorového prostoru. Černé ventilační mřížky mají voštinovou strukturu s lamelami. Uprostřed těchto mřížek je v podélném směru uložena vždy jedna chromovaná lišta.

Stejně jako kapota se extrémně dynamicky prezentuje rovněž nově koncipovaný přední nárazník. Hlavním stylistickým prvkem je v něm velký centrální otvor pro přívod vzduchu s černou voštinovou mřížkou (typický stylistický prvek modelů Volkswagen Cross). Mřížka ve tvaru písmene A se směrem dolů rozšiřuje, a umocňuje tak suverénní a sportovní vzhled čelní partie. Mřížka je vložena do chromovaného rámečku, který zároveň slouží jako ochranný panel spodní části vozu.
Vlevo a vpravo od centrálního otvoru pro přívod vzduchu a hliníkového krytu spodní části vozu se nacházejí dva ozdobné prvky ve tvaru lichoběžníku, který se směrem k prostředku zužuje. Jejich rámeček je stejně jako šikmé plochy podběhů kol lakován leskle černou barvou. Tyto prvky ztělesňují nejinovativnější světelný design. Zde uložené mlhové světlomety LED mají půlkruhový tvar a zevnitř jsou tyto prstence diod LED matované, aby vznikl homogenní pás světla. Stylizovaná tryska uprostřed prstence diod LED podtrhuje trojrozměrnou grafiku celého modulu mlhového světlometu. Nad ním probíhají tři jemné příčky a úzká chromovaná lišta, která navzdory své výšce pouhých 9 mm slouží jako ukazatel směru s diodami LED. Jakmile řidič zapne ukazatel směru, stane se z chromované lišty svítící pás diod LED.

Beetle Dune – zadní partie. Designérskou filozofii „tvarů podřízených funkci“ lze i obrátit, jak pozoruhodným způsobem ukazuje multifunkční zadní partie studie Beetle Dune. Komu je líto trávit zimu na severní polokouli pouze ve sněhové břečce velkoměsta, ten může v novém Volkswagenu jednoduše vyrazit do nejbližšího lyžařského střediska. Je přitom lhostejné, zda právě dává – při pohledu Američana – větší smysl sandboarding v oregonském Florence nebo sjezdové lyžování v coloradském Aspenu. Beetle Dune cestu perfektně zvládne díky svému zážehovému motoru (155 kW/210 k) s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem, který v kombinaci s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG spotřebuje podle americké metodiky EPA 23 mpg (10,2 l/100 km) ve městě a 29 mpg (8,1 l/100 km) na dálnici.

To se přitom netýká jen samotné jízdy do Florence na západním pobřeží nebo cesty do Aspenu uprostřed USA, ale i přepravy lyží, které jsou jednoduše upevněny zvenku na zadním výklopném víku. Pro nasazení lyží se vyklopí leskle černý prvek po obou stranách zadního spoileru. Následně se spoiler zase uzavře sklopením černého prvku. Nahoře jsou přitom lyže přivedeny do úchytu speciálně vyvinutého střešního spoileru, kde jsou upevněny popruhem s šířkou 20 mm. Samotný střešní spoiler je – stejně jako celá plocha střechy kolem průsvitného panoramatického výklopného a posuvného střešního okna – lakován leskle černou barvou. Střešní spoiler působí při pohledu ze strany jako aerodynamicky perfektně obtékané křídlo. Velký cit pro detaily se odráží také v lyžích studie, kt
eré jsou stejně jako doplňková vnější výbava karoserie lakovány leskle černou barvou. Naopak matně černým lakem se odlišují nápis Dune a logo VW. Barvou karoserie načrtnutá silueta vozu Beetle Dune dává přitom jasně najevo, k jakému automobilu tyto lyže patří. Ostatně zadní výklopné víko lze bez omezení otvírat i s namontovanými lyžemi.

Spodní část nárazníku má ušlechtilou černou barvu. Plochy v blízkosti tabulky registrační značky a pokračování linie horní části podběhů kol po celém obvodu vozidla mají opět lesklý lak. Naproti tomu robustně matné je spodní zakončení kolem chromovaného ochranného panelu spodní části vozu ve tvaru difuzoru, do něhož jsou po pravé a levé straně integrovány koncovky výfukové soustavy.

Beetle Dune – interiér. Tým, který navrhl Dune, individualizoval po vizuální i technické stránce také kompletní interiér. Mimořádně nápadné jsou dvě věci. Zaprvé: V ozdobném panelu na přístrojové desce, který je lakován stejně jako karoserie odstínem „Arizona“, se tentokrát nenalézá legendární přihrádka z modelu Beetle. Ta v tomto případě ustoupila neméně legendárnímu madlu úplně prvního modelu Beetle. Madlo je vyrobeno z pogumovaného materiálu jako madla ve výplních dveří a nese vloženou hliníkovou přezku v barvě karoserie. Do hliníku je vyražen nápis Dune, který je skvostem po vizuální i haptické stránce. Zadruhé: Kompletní informační a zábavní systém má podobu digitálního rozhraní s dotykovým displejem s úhlopříčkou 7,7 palce a vysokým rozlišením. Konstruktéři přitom použili displej AMOLED (Active Matrix Organic LED), který zobrazuje extrémně jemné detaily. Vzpomínkou na New Beetle Dune z roku 2000 je přitom digitální zobrazování aktuálního podélného a příčného náklonu, které bylo tehdy integrováno do hlavního přístroje.

Jedinečným softwarovým řešením rozhraní ve studii Beetle Dune 2014 je aplikace „Volkswagen Sideways“ – program, který aktivně začleňuje do navigace body zájmu. Dotykový displej přitom zobrazuje nejen polohu a druh restaurací v blízkém okolí, ale i to, zda se v nich nacházejí přátelé. Na přání se může nechat řidič studie Dune dovést přímo k nim. Aplikace Sideways kromě toho začleňuje do poznámek o bodech zájmu také další informace, například o počasí – nasměrování na plovárnu v zimě  je tak vyloučeno. Klasickou analogovou podobu má sdružený přístroj s otáčkoměrem (vlevo), rychloměrem (uprostřed) a palivoměrem (vpravo). Stupnice však nejsou bílé jako v sériových vozech, nýbrž září barevným odstínem „Arizo-na“. To samé platí pro stupnice přídavných přístrojů nad středovou konzolí s ukazatelem plnicího tlaku, stopkami a ukazatelem teploty motorového oleje.

Studie je vybavena sportovními sedadly s ušlechtilým vzhledem. Vnější plochy předních sportovních sedadel a dvou zadních sedadel jsou potaženy přírodní kůží v titanově černém odstínu. Prostřední plochy mají naproti tomu potahy z mimořádně prodyšné tkaniny („Gobi“) ve světlém barevném odstínu „Ceramique“. Spoje kožených a látkových ploch a přední a zadní strany opěrek hlavy zdobí výrazné stehování – samozřejmě v barevném odstínu „Arizona“.

Jak již bylo uvedeno, poháněcí ústrojí studie Dune vytváří pomyslné spojení se sériově vyráběnými modely. A k tomu existují dobré důvody, protože Beetle ještě nikdy nebyl tak dynamický. Dokládá to například motor, zážehový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, s výkonem 210 k, s nímž Beetle Dune, vybavený šestistupňovou převodovkou DSG, zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 7,5 sekundy. V případě potřeby je možné dosáhnout nejvyšší rychlosti 227 km/h – v Americe je to rychlost  pro závodní okruhy, v Německu pro volnou dálnici. Pozoruhodnější a důležitější je ovšem suverénní způsob, s nímž tento Volkswagen přenáší hnací sílu na vozovku. Vůz s pohonem předních kol v této oblasti využívá mimo jiné výhod svého prvotřídního uspořádání podvozku (precizně vedená přední kola na vzpěrách MacPherson a inovativní čtyřprvková zadní náprava). V případě výkonnějších modelů Beetle s přeplňovanými zážehovými motory – a tím i studie Dune – je součástí výbavy navíc elektronická uzávěrka diferenciálu XDS.

Je zřejmé, že Beetle Dune by se při odpovídajícím zájmu návštěvníků autosalonu NAIAS a mezinárodních médií mohl již brzy objevit ve městech, jako je Detroit, San Francisco, Boston, Berlín, Londýn, Tokio, Hongkong, Sydney nebo Kapské město. Je to vůz mimo hlavní proud. Automobil, z něhož mají lidé radost, když ho spatří. To zní jako kult. A také to je kult.