Včera tomu bylo přesně 25 let, co se česká automobilka Škoda vydala na své velké globální dobrodružství. Přesně před 25 lety byla totiž podepsána smlouva, o vstupu společnosti pod koncern Volkswagen.

Konec novým začátkem
Tento okamžik odstartoval velké dobrodružství, kterým Škodovka prochází a které z ní udělalo jednu z velkých globálních, automobilových značek. Zatímco na startu společné spolupráce byla Škodovka pouze regionálním výrobcem, který měl ve své nabídce dva modely, a roční produkce činila 200 000 automobilů ročně, dnes se jedná o globální automobilku, která může nabídnout šest modelových řad a ročně zákazníkům dodává 1 055 500 vozů.

Z regionu do světa
Působnost automobilky se za dobu spolupráce s Volkswagenem rozšířila ze střední Evropy na více jak 100 světových trhů, přičemž největším odbytištěm vozů se stala Čína. V té se v roce 2015 prodalo 181 700 vozů s okřídleným šípem ve znaku.

Favorit už ne
Spolu s růstem výroby výrazně expandovala také modelová nabídka značky. Na počátku devadesátých let Škoda nabízela dva modely. Prvním byl malý Favorit s pohonem předních kol a tím druhým kupé Rapid, které mělo zastaralou koncepci vše vzadu. Dnes se portfolio celé automobilky rozrostlo na šest modelových řad. Nabídka startuje malým vozem Citigo a pokračuje až po model střední třídy Superb. Nabídka bude do příštích let navíc neustále rozšiřována. Tou největší novinkou, která nás čeká, bude sedmimístné SUV, které nejspíše ponese jméno Kodiaq.

Dobře či špatně?
Tento výrazný úspěch automobilky je způsoben především mohutnými investicemi, které Volkswagen do značky provedl. Je dost pravděpodobné, že pokud by tak neučinil. Automobilka by nejspíše zanikla, v lepším případě by stále byla pouze regionálním hráčem, který by toho ovšem v dnešních automobilových vodách příliš neuhrál. Na rozdíl od jiných, my spatřujeme propojení Škody a Volkswagenu velké plus.