Volkswagen Golf mk3 1,8 GT

Jak se říká, v jednoduchosti je krása a tímto směrem se pustil i Stáník. U jeho Volkswagen Golf mk3 1,8 GT bylo od počátku jasné, že prioritou nejsou žádná křídla, ale spustit vůz co nejvíce k zemi.

VW Golf třetí generace

Třetí generace VW Golf  se vyráběla v letech 1991–1997. Vozidlo získalo i několik ocenění a tím největším je  prestižní titul Auto roku 1992. Pro odvozený sedan bylo použito jméno Vento (1992) a v Americe zůstalo u jména Jetta, pro combi, které se objevilo na základě Golfu poprvé, označení Golf Variant (1993). V roce 1993 se objevila také verze Cabriolet (dostupná dokonce i s dieselovým motorem 1.9 TDI, což v té době nebylo obvyklé) a verze Syncro s pohonem 4×4.  Tato generace učinila pokrok zejména po stránce bezpečnosti.

Stáníkův Golf

Volkswagen Golf mk3 1,8 GT byl Stáníkovým prvním vozem (nyní má ještě Golf mk2) a od začátku mu bylo jasné, jakým směrem se bude jeho projekt ubírat. Prvořadým úkolem bylo auto snížit a dopasovat kola.

Zážehový čtyřválec 1781 ccm o výkonu 66 kW je osazen sportovním vzduchovým filtrem. Hlavní změny na motoru jsou spíše ve stylingu, lakovaný motor doplněný o chromované díly (víčka, příruba, kryt alternátoru, držák vzpěry kapoty…).  Naopak, do zlata šly šroubky, spony a měrka oleje. To vše je zasazené do kompletně lakovaného motorového prostoru.

Samostatnou kapitolou je podvozek a kola. Stáník nejprve koupil kola Brock B1 9×16 a kvůli nim musel přizpůsobit lemy blatníků. Až když bylo auto takřka hotové, objevily se na Golfu nová kola BBS RF 8×16 ET 25 s pneumatikami přední 165/45 R16 Nankang a zadní 195/40 R16 Dunlop. O extrémní snížení se stará vzduchový podvozek G.A.S, doplněný tlumiči FK Automotive.

Karoserie dostala jen lehké kosmetické změny, jakými jsou například přední nárazník včetně lízátka z US verze. Naopak zadní nárazník a prahy jsou OAM edice GT. Nejnáročnější změnou si prošly upravené lemy blatníků a poté již následovalo lakování do odstínu barvy Moon light blue. Celek pak ještě doplňují zatmavené boční blinkry, mlhovky, pozičky a střecha očalouněná černou kůží.

Decentními úpravami prošel i interiér. Středový tunel z VW Venta doplňují sedačky z OAM v černé kůži včetně ostatního čalounění. Očalouněny byly i všechny sloupky a kufr. Řadička je ve tvaru golfového míčku. Přístrojová deska je podsvícena bílými diodami. Hudbu po voze šíří reproduktory Hertz.

Tuning nikdy nekončí

Jak nám Stáník prozradi,l  „Po focení se na autě udělaly odklony zadních kol a navíc přibyly i širší límce“ a nakonec ještě dodal,  „Protože vývoj upravených vozů jde stále vpřed, tak i já se v tom každou zimu hrabu, takže stále trvá“. Největší dík patří rodičům, kteří se mnou mají velkou trpělivost,  a určitě přítelkyni, kterou už to konečně začalo bavit.