O aféře automobilky Volkswagen není třeba příliš mluvit. Všichni víme, co se stalo,  a všichni víme jaké to mělo následky. Jedním z nich je i reakce velkého množství automobilek v podobě downsizingu svých agregátů. Nyní to však vypadá, že tyto časy vystřídají jiné.

Downsizing se v posledních letech týkal jak spalovacích, tak i vznětových motorů. Svědkem tohoto downsizingu jsme byly například u Volva, které do svých velkých SUV začalo dávat přeplňované dvoulitrové čtyřválce. Stejně tak udělal i Volkswagen a Fiat dokonce začal nabízet dvouválce. Změny však postihly téměř všechny automobilky Evropy.

Nyní to však vypadá, že automobilky od tohoto tresu začnou pomalu opouštět. Zmenšování motorů totiž dosáhlo své únosné meze. Malé motory vykazují skvělé vlastnosti v laboratorním prostředí, ale v ostrém provozu jsou jejich vlastnosti mnohdy diametrálně odlišné. Často dochází k vyšší spotřebě paliva, což není příliš vhodné pro životní prostředí ani naše peněženky.

Postupem času, kdy se výrobci snažili co možná nejvíce podřídit emisním normám neustálým zmenšováním se však ukázalo, že se nejedná o lepší cestu. A řešení? No přeci upsizing. Výfukové a mechanické přeplňování zcela jistě zůstane i nadále, ovšem zdvihové objemy porostou Proč?

V první řadě kvůli Nox, těmto testům se podrobí všechny vozy, které budou nově uváděny na trh a všechny budou muset od roku 2019 vyhovovat. O dvě léta později se pak bude zaměřovat na skleníkové plyny, tedy produkci CO2. Produkci oxidu uhličitého nelze příliš dobře eliminovat a trend, který v poslední době nastal, by nové vozy velmi brzy zahnal do kouta, a tak se upsizing opět vrátí.
U Volkswagenu například 1.4 TDI zcela zmizí a bude nahrazen čtyřválcovou šestnáctistovkou. A podobné změny chystají i další automobilky.

Jedná se o velkou výzvu, ale ta největší je ještě čeká. Tou bude kompletní elektrifikace a hybridizace nabízených modelů. A tehdy se teprve začne dělit zrno od plev. Tak uvidíme.