/ Arona je první SUV na světě, vybavené motorem na stlačený zemní plyn
/ Tři palivové nádrže na CNG prodlužují dojezd modelu Arona TGI na zemní plyn a činí poměr cena/výkon ještě výhodnějším
/ Jízda na CNG snižuje emise CO2 až o 25 % a emise NOx až o 75 %

SEAT Arona TGI

SEAT odhalí první SUV na světě s pohonem na stlačený zemní plyn. Nový SEAT Arona TGI oslaví světovou premiéru na Pařížském autosalonu.

Arona TGI je po modelech Leon, Ibiza a Mii čtvrtým vozem v produktové řadě značky SEAT, který je možné provozovat na čistější a levnější palivo. SEAT tak pokračuje ve své snaze o širší využívání CNG s cílem snižovat emise CO2 a oxidů dusíku.

Arona TGI byla navržena, vyvinuta a bude vyráběna v Martorellu, sídle a hlavním výrobním závodě společnosti SEAT. Nový ekologický model na CNG představuje další krok v programu vývoje vozidel španělské značky, která disponují nejmodernější technikou a dokazují, že zvyšování ochrany životního prostředí nemusí být spojeno s menším potěšením z jízdy.

„SEAT aktivně podporuje CNG, protože toto palivo je další trvale udržitelnou alternativou,“ řekl Luca de Meo, předseda představenstva společnosti SEAT. „Naše vyspělá technika je navíc kompatibilní s používáním kvalitního biometanu z obnovitelných zdrojů, což zaručuje dlouhodobou budoucnost CNG jako alternativy v oblasti mobility s nízkými emisemi.“

Pod kapotou
Nový SEAT Arona je poháněn tříválcovým motorem TGI 1,0 litru s 12 ventily, který poskytuje nejvyšší výkon 66 kW (90 k) v rozsahu otáček od 4500 do 5800 min-1 a maximální točivý moment 160 N.m od 1900 do 3500 min-1. Nový motor bude sériově dodáván s šestistupňovou mechanickou převodovkou, která zvyšuje hospodárnost a je ideálně sladěna s výkonovou charakteristikou inovativního tříválce.

Arona TGI ohromí řidiče nejen svými vynikajícími ekologickými vlastnostmi, ale i pozoruhodnou jízdní dynamikou, kterou dokládají hodnoty nejvyšší rychlosti 172 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,8 sekundy.

Arona ve verzi na CNG je vybavena stejnými systémy jako verze 1.0 TSI na benzin, ale navíc zahrnuje komponenty, umožňující provoz na stlačený zemní plyn. Mezi dodatečnou výbavu modelu Arona TGI patří tři palivové nádrže na CNG, uložené pod specifickou podlahou v zadní části vozu, plnicí hrdlo vedle hrdla palivové nádrže na benzin, potrubí z ušlechtilé oceli pro vedení zemního plynu, senzory tlaku zemního plynu a elektronicky řízený regulátor tlaku, který efektivně řídí přívod zemního plynu do motoru TGI.

Konstrukce motoru byla dalekosáhle přizpůsobena provozu na zemní plyn. Modifikované písty pro spalování zemního plynu mají speciální povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu. Motor kromě toho dostal vyztužené ventily, odolnější sedla ventilů a speciální tvar vaček na straně sání i výfuku, který optimalizuje fázi zavírání ventilů. Výsledkem je ještě vyšší odolnost vůči opotřebení. Výfukové turbodmychadlo je lehčí, takže turbínové kolo reaguje bez prodlevy a motor se vyznačuje plynulejší výkonovou charakteristikou.

Arona TGI spaluje primárně zemní plyn. Vzhledem k tomu, že CNG neumožňuje spolehlivé spuštění motoru v mrazivém počasí, je motor modelu Arona TGI spouštěn při venkovních teplotách nižších než -10 °C s použitím benzinu. Jakmile dosáhnou vstřikovače zemního plynu provozní teploty, dojde k automatickému přechodu na okruh CNG.

Arona TGI používá benzin pouze jako alternativní palivo, které se kromě výše uvedeného spouštění motoru v mrazivých podmínkách uplatní až po vyprázdnění palivových nádrží na CNG. Tři nádrže na zemní plyn však zaručují při provozu na zemní plyn pro většinu uživatelů více než dostatečný dojezd. Palivové nádrže atraktivního SUV pojmou 14,3 kg zemního plynu. S tímto množstvím lze v režimu na CNG ujet
400 km. Poté motor automaticky přejde na spalování benzinu, jehož zásoba prodlouží dojezd o 160 km.

CNG je mnohem levnější než benzin, takže je nákladově mnohem efektivnější než tradiční paliva. CNG navíc nepodléhá neočekávaným výkyvům cen, protože se nejedná o ropný derivát. CNG je také mnohem efektivnější než nafta, benzin a dokonce i LPG. Energie obsažená v 1 kg CNG odpovídá 2 litrům LPG, 1,3 litru nafty
a 1,5 litru benzinu.

Přechod na spalování benzinu po spotřebování zásoby zemního plynu je tak plynulý, že jej řidič prakticky nezaznamená. Pouze kontrolka na panelu přístrojů signalizuje, že vůz je nyní poháněn na benzin místo stlačeného zemního plynu.

Nic nechybí
Nový SEAT Arona TGI je praktické, variabilní a individualizovatelné SUV, nabízené ve všech výbavových liniích – Reference, Style, Xcellence a FR. Zákazníci si tak mohou vybrat verzi, která nejlépe vyhovuje jejich požadavkům.

Arona TGI je expresivním vozidlem s osobitým charakterem crossoveru a robustním vzhledem, který je připraven do městské džungle. Široký výběr prvků výbavy na přání, včetně palety 68 různých barevných kombinací, umožňuje každému zákazníkovi vytvořit si jedinečný automobil podle vlastních představ.

Také verze s pohonem na stlačený zemní plyn vyniká maximální praktičností. Arona TGI s vnější délkou 4138 mm je o 79 mm delší než Ibiza a o 99 mm vyšší. Kromě toho nabízí vyšší světlou výšku a polohu sedadel. Přestože jsou nádrže na zemní plyn uloženy pod podlahou zavazadlového prostoru, nabízí Arona pozoruhodný objem zavazadlového prostoru 282 litrů.

SEAT, který již nabízí modely Leon, Ibiza a Mii s pohonem na zemní plyn, bude mít po zahájení prodeje modelu Arona TGI jednu z nejširších nabídek vozidel na CNG na trhu. Modely SEAT na zemní plyn nabízejí nejen nižší emise a provozní náklady, ale zároveň také kombinaci vyspělé techniky a podmanivé jízdní dynamiky s elegantním a přitažlivým designem. SEAT Arona TGI bude na českém trhu k dispozici od února 2019.