Emoce, dynamika a high-tech: Nové Audi TT

Na Autosalonu Ženeva 2014 slaví světovou premiéru Audi TT a Audi TTS, moderní klasické vozy v kompletně přepracované podobě. Třetí generace kompaktního sportovního vozu opět fascinuje emocionálním designem a dynamickým charakterem. Nové kupé se vyznačuje

Nové Audi TT

Když se v roce 1998 objevila na trhu první generace Audi TT, způsobila revoluci v designu. Díky svému přísně geometrickému, formálně uzavřenému stylu se stala ikonou s výjimečným šarmem. Designéři Audi se u třetí generace TT opět vrátili k mnoha původním nápadům a postavili je do nového kontextu – překvapivým a rozmanitým způsobem.

Na přídi nového TT dominují horizontální linie. Maska chladiče Singleframe je mnohem širší a nižší než u předchůdce a silná linie ji rozděluje na dvě zóny. Z horních rohů masky chladiče se přes kapotu táhnou ostré prolisy ve tvaru písmene V. Kapota motoru nese, stejně jako u vysokovýkonného sportovního vozu Audi R8 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 14,9 – 12,4; kombinované emise CO2 v g/km: 349 – 289), logo se čtyřmi kruhy. Otvory pro přívod vzduchu jsou rozčleněny příčkami a část vzdušného proudění cíleně odklánějí od přídě ke stranám vozu.

Nízké světlomety propůjčují tváři nového TT energický pohled. Sportovní kupé je sériově vybaveno světlomety xenon plus. Na přání dodává Audi světlomety LED nebo ještě progresivnější Audi Matrix LED, u nichž zajišťují funkci dálkových světel samostatně ovládané elektroluminiscenční diody. U obou variant vytvářejí nezaměnitelnou konturu ve světlometech dělicí příčky, osvětlené světlovody. Světlomety Matrix LED jsou tvořeny dvanácti diodami LED a zahrnují další inovaci značky Audi v podobě dynamických ukazatelů směru, které se postupně rozsvěcují a zhasínají ke straně, jež odpovídá řidičem zamýšlené změně směru jízdy. Předvídavé natáčení světlometů posouvá kužel světla již před natočením volantu do zatáčky na základě dat navigačního systému.

Nové Audi TT dává najevo svůj pevný svalnatý charakter i při pohledu ze strany. Kupé stojí na  silnici v přikrčené poloze, jako by bylo připravené ke skoku. S vnější délkou 4,18 metru je přibližně stejně dlouhé jako předchozí model, jeho rozvor se ovšem prodloužil o 37 mm na 2505 mm. Patřičně krátké jsou převisy karoserie. Šířka je 1832 mm a výška – stejně jako u předchůdce – 1353 mm.

Zejména na zádi nového TT umocňují horizontální linie dojem sportovní šířky. V kombinaci se světlomety LED a Audi Matrix LED jsou zadní světlomety osazeny dynamizovanou verzí ukazatelů směru. Další paralelou s předními světlomety jsou dělicí příčky v zadních světlometech, které – jako další novinka značky Audi – tvoří i zde konturu světlometů pro denní svícení. Třetí brzdové světlo září jako extrémně úzký pás, umístěný pod hranou zadního spoileru, přičemž zásadním způsobem spoluvytváří světelnou siluetu zádě.

Spoiler se při rychlosti jízdy 120 km/h vysouvá z víka zavazadlového prostoru. Toto řešení umožňuje zároveň snižovat aerodynamický odpor vzduchu a zvyšovat přítlak. Všechny modely mají dvě velké kruhové koncovky výfukové soustavy, které jsou další reminiscencí původní TT. TTS má stejně jako všechny modely Audi S čtyři oválné koncovky.

Interiér

Interiér je ztělesněním puristicky sportovního charakteru nového Audi TT díky jasnému členění s napjatými plochami a lehkými, téměř vznášejícími se liniemi. Horizontální linie a plochy zdůrazňují – podobně jako u exteriéru – šířku interiéru. Konzola středového tunelu, o kterou se mohou cestující při rychlé jízdě opřít nohama, a výplně dveří se vyznačují ladnými, vzájemně podobnými tvary.

I zde platí, že méně je více. Jasné, puristické linie podtrhují jak lehkost, tak i nekompromisní sportovní charakter interiéru Audi TT. Další dvě stylisticky i technicky inovativní řešení umožnila designérům realizovat pozoruhodně štíhlou přístrojovou desku: Sloučení sdružených přístrojů a displeje MMI do centrální digitální jednotky s označením Audi virtual cockpit a umístění ovládacích prvků klimatizace přímo do výdechů ventilační soustavy.

Při pohledu seshora se přístrojová deska podobá křídlu letadla, přičemž kruhové výdechy ventilační soustavy – klasické prvky modelu TT – připomínají svým turbínovým designem letecké motory. Do výdechů jsou integrovány veškeré ovládací prvky sériově dodávané klimatizace, resp. automatické klimatizace, nabízené na přání (sériová výbava modelu TTS). V jejich středu jsou umístěny ovládací prvky pro vyhřívání sedadel, nastavení teploty, směru, rozdělení a intenzity proudu vzduchu. U automatické klimatizace ukazují malé displeje zvolené nastavení. Pod centrálními výdechy ventilační soustavy se nachází horizontální lišta s ovládacími tlačítky dalších systémů. Prostorově tvarované kloubové spínače umožňují ovládání výstražných světel, systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select a asistenčních funkcí.

Pohon

Audi nabízí nové TT a TTS se třemi čtyřválcovými motory s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním, jejichž výkony sahají od 135 kW (184 k) do 228 kW (310 k). Oba zážehové motory TFSI i vznětová jednotka TDI spojují sportovní dynamiku s příkladnou hospodárností. Systém start-stop je součástí sériové výbavy.

V době zahájení prodeje modelu TT bude nabízen motor 2.0 TDI s mechanickou převodovkou a pohonem předních kol. Tato jednotka poskytuje nejvyšší výkon 135 kW (184 k) a maximální točivý moment 380 N.m. Nové sportovní kupé s ní zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 235 km/h. Normovaná spotřeba paliva 4,2 litru na 100 km – tomu odpovídají emise CO2 110 g/km – představuje nový rekord ve světě sportovních vozů.

Pohon všech kol quattro

Trvalý pohon všech kol quattro zaručuje v novém Audi TT maximální stabilitu, trakci a potěšení z jízdy. Speciálně pro nové TT byla jeho konstrukce důsledně zdokonalena a optimalizována. Elektrohydraulicky ovládaná vícelamelová spojka je uložena u zadní nápravy. Speciální konstrukce čerpadla snížila hmotnost o cca 1,5 kilogramu v porovnání s předchůdcem. Hnací síla je elektronicky rozdělována mezi nápravy během zlomku sekundy.

Inteligence pohonu quattro – tedy software, který přesně vypočítává nejvhodnější rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu – byla speciálně pro TT kompletně nově vyvinuta. Inovativní filozofie řízení sleduje průběžně provozní podmínky, provozní stav vozidla i přání řidiče. Pro každou situaci je tak vypočítáno vždy ideální rozdělení hnací síly, které optimalizuje jízdní dynamiku modelu TT.

Výbava

Také v oblasti informačních a zábavních systémů mají zákazníci rozmanitý výběr. Paket Connectivity disponuje v kombinaci se systémem MMI touch na dotyk citlivým touchpadem. Na vrcholu modulárně koncipované nabídky stojí MMI Navigation plus s velkou pamětí flash, dvěma čtečkami paměťových karet, mechanikou DVD, rozhraním Bluetooth a systémem hlasového ovládání. Všechny navigační a multimediální funkce v automobilu jsou řízeny čipem T30 z řady Nvidia Tegra 3, který je používán v nové generaci modulárních informačních a zábavních systémů a společně s procesorem zobrazuje také obsahy na přístrojovém panelu Audi virtual cockpit.