A3 Sportback přichází na scénu jako sportovní, mnohostranný a progresivní vůz.

Vnější design

Nové Audi A3 Sportback má sportovně protáhlé proporce. Délkou (4310 mm), šířkou (1780 mm) a výškou (1425 mm) je jen nepatrně větší než předchozí model, ale rozvor byl prodloužen o 58 mm na 2636 mm. V porovnání s třídveřovým modelem A3 má pětidveřová varianta o 35 mm delší rozvor.

Tvarové řešení s třemi bočními okny má napjaté rysy a koncentrovaný charakter, každý detail je precizní a výrazný. Určujícím prvkem na přídi je výrazná maska chladiče Singleframe se zkosenými horními rohy a povrchovou úpravou v kamenně šedém odstínu. Spodní hrany nízkých světlometů jsou šikmo zkosené. Na přání dodává Audi světlomety xenon plus s diodami LED pro denní svícení. Později nabídku doplní světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce. Velké otvory pro přívod vzduchu na přídi naznačují sílu motorů.

Ostře řezaná linie Tornádo člení boční plochy pod okny a naznačuje silná ramena. Nad prahy stoupá k zádi dynamická linie. Sportovní charakter modelu A3 Sportback podtrhují napjatě klenuté plechové plochy, velké, jemně vymodelované podběhy kol, relativně tenké, silně skloněné střešní sloupky C, decentní střešní spoiler a vnější zpětná zrcátka, která jsou umístěna na dveřích jako u sportovního vozu.

Zadní partie má výrazně trojrozměrný charakter a její šířku podtrhují dělené svítilny. Ve spojení s předními světlomety xenon plus dodává Audi zadní světlomety s technikou LED, v nichž jsou opticky souvislé oblouky tvořeny světlovody s diodami LED. Funkce adaptivních brzdových světel, která při silném brzdění pulzují s vysokou frekvencí, je součástí sériové výbavy. Ostrá hrana odděluje difuzor a na levé straně jsou umístěny koncovky výfukové soustavy – jedna nebo dvě v závislosti na motoru.

Audi nabízí pro A3 Sportback 13 barev karoserie – tři nemetalické laky, osm metalických odstínů a dvě perleťové barvy. Na přání se dodává paket leštěných prvků pro boční okna. Pro mimořádně sportovně zaměřené zákazníky jsou připraveny sportovní a exteriérové pakety S line.

Ultralehká karoserie

Princip lehké konstrukce Audi ultra je již dlouho nosným pilířem značky. U nového modelu A3 Sportback umožnila jeho aplikace snížení hmotnosti v porovnání s předchozím modelem až o 90 kilogramů. Ve verzi s motorem 1.4 TFSI váží pětidveřový vůz bez řidiče pouhých 1205 kilogramů. Značka Audi, průkopník lehké konstrukce v celosvětovém měřítku, opět obrátila trend neustále rostoucí hmotnosti.

Odolná a zároveň lehká struktura prostoru pro cestující je tvořena vysoce pokročilými díly z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Tyto díly mají ve struktuře karoserie velký podíl a přispívají zásadně ke snížení hmotnosti skeletu karoserie o 37 kilogramů. V mnoha dalších oblastech nalézají uplatnění oceli s vysokým a nejvyšším stupněm pevnosti. Kapota motoru, blatníky, profil za předním nárazníkem a pomocný rám přední nápravy jsou vyrobeny z hliníku, dohromady snižují hmotnost přibližně o 12 kilogramů, a zlepšují tak rozložení hmotnosti mezi nápravy.

Karoserie modelu Audi A3 Sportback se vyznačuje vysokou úrovní tuhosti a akustického komfortu, protože díly, jako je například zvukově izolační sklo předního okna, snižují hladinu vnitřního hluku. Díky náročným úpravám detailů, včetně spodní části karoserie a motorového prostoru, má součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx hodnotu jen 0,30. Rovněž pasivní bezpečnost dosahuje nejvyšší úrovně. Při kolizi s chodcem je zadní část kapoty o několik centimetrů nadzdvihnuta pyrotechnickým akčním členem, aby se ztlumil náraz chodce.

Interiér

Interiér nového modelu A3 Sportback má elegantní, lehký a přehledný design. Linie a plochy jsou šlachovitě napjaté; ve stylu velkých modelových řad Audi probíhá pod čelním oknem dlouhý oblouk. Přístrojová deska s klenutým čelem je štíhlá a nízká. Společně se středovou konzolou, která je natočena mírně k řidiči, vzbuzuje dojem, že se vznáší v prostoru, a zprostředkovává tak pocit volnosti za volantem.

Intuitivně přehledné a ergonomické rozmístění ovládacích prvků a přístrojů je klasickou silnou stránkou značky se čtyřmi kruhy. Ovládací systém MMI s elektricky výsuvným displejem se montuje od výbavy s audiosystémem MMI Radio. Jeho ovládací panel je umístěn na konzole středového tunelu, který je chráněn vysokými kolenními opěrkami. Páka ruční brzdy je nahrazena tlačítkem elektromechanické parkovací brzdy, což je další řešení z luxusních vozů Audi.

Řidič sedí za elegantním volantem. V závislosti na verzi má volant tři nebo čtyři ramena, dole zploštělý věnec, multifunkční tlačítka a pádla pro manuální řazení. Velké kruhové přístroje jsou rychle a snadno čitelné. Nově vyvinutá přední sedadla poskytují tělu nejlepší vedení a podporu. Na přání montuje Audi sportovní sedadla (sériově ve výbavové linii Ambition).

Díky rozvoru, který byl prodloužen o 58 mm, nabízí A3 Sportback na zadních sedadlech, k nimž je pohodlný přístup, dostatek místa třem dospělým osobám. Pro hlavu a nohy nabízí A3 Sportback o několik milimetrů větší prostor než u předchozího modelu.

Interiér nového Audi A3 Sportback vyzařuje luxusní atmosféru modelů vyšší třídy. Mezi nejvýraznější znaky patří plasticky tvarované ozdobné obložení, které může být na přání v hliníkovém provedení Mistral nebo v 3D designu Luv. Výroba vrcholného provedení ozdobného obložení probíhá náročnou metodou, která evokuje skleněný povrch s intenzivní hloubkou.

Čtyři velké kruhové výdechy ventilační soustavy v designu Jet jsou dalšími příklady technické estetiky. Proudění vzduchu lze upravovat od difuzního až po cílené mírným naklápěním a posouváním středové osy.

Ovládací jednotka na přání dodávané komfortní automatické klimatizace je umístěna v ozdobném rámečku s černým klavírním lakem a černě se leskne rovněž panel kolem přístrojů. Na přání mohou mít mnohé ovládací prvky hliníkovou povrchovou úpravu a paket vnitřního osvětlení integruje decentní svítilny LED.

Barvy v interiéru jsou přizpůsobeny příslušné výbavové linii. Interiér modelu A3 Sportback Attraction je černý nebo titanově šedý, ve sportovní linii Ambition kompletně černý, nebo oživený doplňkovými stříbrnými, modrými nebo žlutými kontrastními prvky. Dvoubarevné provedení Audi design selection Capriorange, exkluzivní návrh designérů Audi, vnáší do interiéru mladistvou barevnost.

Další odlišnosti platí pro oblast materiálů. V liniích Attraction a Ambition se sériově dodávají potahy z tkaniny. Na přání je k dispozici kůže Milano nebo kombinace z perleťové kůže Nappa a Alcantary. Sportovní sedadla čalouněná kůží Milano jsou v ramenní oblasti potažená měkkou kůží Velvet.

Sportovní paket S line, dodávaný pro A3 Sportback Ambition, ponoří interiér kompletně do černé barvy. Sportovní sedadla jsou potažena kombinací tkaniny Biathlon a kůže. Ušlechtilým prvkem jsou stříbrné kédry a stehování na podlahových rohožích. Ozdobné lišty jsou vyrobeny z matného kartáčovaného hliníku nebo se lesknou černou barvou v 3D designu. Paket završuje hlavice řadicí páky obšitá perforovanou kůží a speciální sportovní volant s věncem obšitým kůží.

Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci objem 380 litrů. Při sklopeném opěradle vzroste objem na 1220 litrů. Rovná ložná plocha je mezi podběhy kol široká 1000 mm. Podlahu zavazadlového prostoru lze umístit ve dvou úrovních, přičemž v podpěrách jsou umístěny malé diody LED. Sklopná zadní sedadla jsou dělená v poměru 60:40 %. Háčky na tašky a kotevní oka jsou součástí sériové výbavy. Na přání se dodává otočná rohož, paket úložných schránek a prvků pro zavazadlový prostor, uzavíratelný otvor a vak pro přepravu lyží a snowboardu.

Motory

Audi zpočátku nabídne nové modely A3 Sportback s jedním motorem TDI a dvěma motory TFSI. Později budou následovat dva vznětové a dva zážehové agregáty. Mezi technologie pro hospodárný provoz patří přímé vstřikování, přeplňování turbodmychadlem, inovativní řízení chladicí soustavy a systém start-stop. V porovnání s předchůdcem klesla spotřeba paliva v průměru o deset procent.

Nejúspornějším motorem v nabídce je turbodiesel 1.6 TDI. Kompaktní jednotka s minimálním vnitřním třením spotřebuje v kombinaci s mechanickou převodovkou průměrně pouhých 3,8 litru paliva na 100 kilometrů (99 gramů CO2 na km). Audi A3 Sportback poháněné motorem se zdvihovým objemem 1,6 litru zrychlí z nuly na 100 km/h za 10,9 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 194 km/h.

Nově vyvinutá jednotka 2.0 TDI, jejíž vyvažovací hřídele se nyní otáčejí v bloku motoru, je k dispozici ve dvou provedeních. Ve verzi s výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 320 N.m mají klíčové údaje pro A3 Sportback s pohonem předních kol hodnotu 8,4 sekundy pro sprint z nuly na 100 km/h a 213 km/h pro nejvyšší rychlost. Průměrná spotřeba paliva činí pouhých 4,2 litru na 100 km, což odpovídá emisím CO2 108 g/km.

Výkonnější varianta 2.0 TDI nabízí výkon 135 kW (184 k) a točivý moment 380 N.m. Nejdůležitější hodnoty (s mechanickou převodovkou a pohonem předních kol): z nuly na 100 km/h za 7,4 sekundy, nejvyšší rychlost 232 km/h, průměrná spotřeba paliva 4,3 litru na 100 km (emise CO2 111 gramů na km).

Později bude následovat motor 1.2 TFSI, jehož konstrukce s hliníkovým blokem motoru je striktně orientována na nízkou hmotnost a minimální tření. Motor je vyladěn na nejvyšší výkon 77 kW (105 k) a maximální točivý moment 175 N.m. Ve spolupráci s převodovkou S tronic zrychlí A3 Sportback za 10,7 sekundy z nuly na 100 km/h a dosahuje nejvyšší rychlosti 193 km/h. Spotřeba paliva se v průměru omezuje na 4,9 litru na 100 km, čemuž odpovídají emise CO2 ve výši 114 g/km.

Nový motor 1.4 TFSI, rovněž s hliníkovým blokem motoru, váží v modelu A3 Sportback pouhých 107 kilogramů – to je o 21 kilogramů méně než předchozí verze. Tato jednotka poskytuje nejvyšší výkon 90 kW (122 k) a točivý moment 200 N.m, aby mohl model A3 Sportback zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a pokračovat až k nejvyšší rychlosti 203 km/h. Průměrná spotřeba paliva činí 5,3 l/100 km (123 g CO2/km).

Ve druhém provedení, které bude uvedeno na trh později, se může motor 1.4 TFSI pochlubit nejvyšším výkonem 103 kW (140 k) a točivým momentem 250 N.m. Inovací je systém vypínání válců COD (cylinder on demand), který při nízkém a středním zatížení vypíná druhý a třetí válec. Výkonný motor se zdvihovým objemem 1,4 litru se tak spokojí v průměru s pouhými 4,7 litru paliva na 100 km, hodnota emisí CO2 je pouhých 110 gramů na kilometr. Jízdní výkony jsou přitom sportovní, což dokládá standardní sprint “na sto” za 8,4 sekundy (s mechanickou převodovkou) a nejvyšší rychlost 213 km/h.

Nový motor 1.8 TFSI, nejvýkonnější zážehový motor v nabídce, dosahuje nejvyššího výkonu 132 kW (180 k) a maximálního točivého momentu 250 N.m. Přímé vstřikování FSI je u něj kombinováno s doplňkovým nepřímým vstřikováním do sacího potrubí. Audi valvelift system mění podle provozních podmínek zdvih ventilů. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců – podobné řešení používají také menší motory TFSI. Klíčové údaje pro verzi s převodovkou S tronic a pohonem předních kol: z nuly na 100 km/h za 7,3 sekundy, nejvyšší rychlost 232 km/h, průměrná spotřeba paliva 5,6 litru na 100 km, emise CO2 130 gramů na km.

Audi bude nabídku motorů pro modelovou řadu A3 Sportback rychle rozšiřovat. Program bude zahrnovat dynamický model S a další velmi úsporné varianty s minimálními emisemi. V roce 2013 bude představen motor TCNG s výkonem 81 kW (110 k) pro provoz na plyn Audi e-gas – palivo z vlastní ekologické výroby Audi. V rámci komplexní bilance od získávání energie až po její spotřebu při pohonu vozidla zůstávají emise CO2 modelu A3 Sportback TCNG pod hranicí 30 gramů na km. V roce 2014 bude následovat A3 Sportback e-tron s výkonným hybridním pohonem typu plug-in (s možností vnějšího dobíjení).

Přenos hnací síly

Všechny motory v novém Audi A3 Sportback jsou sériově vybaveny šestistupňovou mechanickou převodovkou. Pro všechny agregáty je alternativně k dispozici převodovka S tronic. V závislosti na provedení má extrémně rychle a téměř nezaznamenatelně řadící dvouspojková převodovka šest nebo sedm převodových stupňů.

Řidič může ovládat převodovku S tronic pákou voliče nebo na přání dodávanými pádly na volantu. V automatickém režimu S je úroveň otáček vyšší, zatímco režim D upřednostňuje vyšší převodové stupně. V kombinaci se systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select (sériová výbava linie A3 Ambition) pracuje převodovka S tronic v režimu efficiency s volnoběžnou funkcí, která dále snižuje spotřebu paliva.

U motorů s výkonem až 103 kW (140 k) je hnací síla přenášena na přední kola. Pro motory 1.8 TFSI a 2.0 TDI nabízí Audi na přání trvalý pohon všech kol quattro, který používá nově vyvinutou lamelovou spojku. Hydraulicky ovládaná a elektronicky řízená spojka váží výrazně méně než předchozí konstrukce. Spojka dokáže změnit poměr přenosu hnací síly ve prospěch zadní nápravy během několika milisekund.

Podvozek

Podvozek nového modelu Audi A3 Sportback je vyvážený, harmonický a sportovní. Základem je jemně vyvážené rozložení hmotnosti mezi nápravy. Přední náprava je v porovnání s předchůdcem posunuta o 40 milimetrů dopředu, převis byl odpovídajícím způsobem zkrácen. Všechny motory jsou skloněny o 12° dozadu, jejich výfuková strana směřuje ke stěně mezi motorovým prostorem a interiérem. Tento koncept vychází z modulární platformy pro vozy s motorem uloženým napříč (MQB).

Přední náprava modelu Audi A3 Sportback má konstrukci typu McPherson s trojúhelníkovými příčnými rameny a lehkými naklápěcími ložisky z hliníku. Přední náprava je uložena v hliníkovém pomocném rámu. Čtyřprvková zadní náprava, uložená v ocelovém pomocném rámu, zachycuje podélné a příčné síly odděleně. Vzájemně oddělené jsou také vinuté pružiny a tlumiče zadní nápravy. Oba nabízené sportovní podvozky snižují světlou výšku karoserie o 15 mm, resp. 25 mm.

Řízení s elektromechanickým posilovačem pracuje citlivě a velmi účinně a má strmý převod 15,3:1. Při jízdě přímým směrem nespotřebovává posilovač žádnou energii, což je důležitý příspěvek k celkové hospodárnosti. Řízení úzce spolupracuje s různými asistenčními systémy včetně asistenta pro jízdu v jízdním pruhu Audi active lane assist a parkovacího asistenta. Průměr otáčení je pouhých 10,9 metru.

Nové Audi A3 Sportback jezdí v závislosti na výbavové linii na kolech s průměrem ráfku 16″ nebo 17″. Na přání jsou v nabídce kola s průměrem až 18″ v atraktivních designech.

Zpomalení zajišťují výkonné brzdy, přední kotouče jsou vnitřně chlazené. Součástí elektronického stabilizačního systému ESP je elektronická uzávěrka diferenciálu, která pomáhá řidiči při průjezdu zatáčkou. Pokud dojde k protáčení kola na jedné nápravě, elektronická uzávěrka diferenciálu ho mírně přibrzdí, čímž se vozidlo natočí víc směrem do zatáčky. Elektromechanickou parkovací brzdu lze rozšířit o funkci asistenta rozjezdu do svahu.

Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select (sériová výbava linie Ambition) přináší mnohostrannější a intenzivnější zážitky z řízení nového modelu A3 Sportback. Řidič rozhoduje stisknutím tlačítka, zda má pedál plynu, posilovač řízení a na přání dodávaná převodovka S tronic pracovat v režimu comfort, auto, dynamic, individual nebo efficiency. V posledně jmenovaném režimu pracují i na přání dodávané systémy, jako je komfortní automatická klimatizace, adaptivní světlomety a adaptivní tempomat, cíleně s maximální hospodárností.

Dalším technickým prvkem dodávaným na přání a podléhajícím řízení systému Audi drive select je adaptivní elektromagnetické tlumení Audi magnetic ride. Systém nabízí komfortní a sportovní charakteristiku, v jejímž rámci upravuje řídicí jednotka tlumicí sílu během milisekund v závislosti na stavu vozovky a stylu jízdy řidiče. Karoserie je v tomto případě snížena o 15 mm.

Informační a zábavní systémy

Nové Audi A3 Sportback přináší průkopnickou inovaci v oblasti mobilní komunikační elektroniky – modulární platformu informačních a zábavních systému MIB. Tento koncept umožňuje ve vývoji realizovat rychlé inovační cykly.

Součástí centrální řídicí jednotky nového MMI je tzv. MMX Board (Multi-Media eXtensit). Hlavní součástí tohoto zásuvného modulu je rychlý grafický procesor T 20 řady Tegra 2 od společnosti Nvidia, která si v této oblasti drží vedoucí postavení na trhu. Čip, který vytváří náročnou 3D grafiku, se podílí na realizaci všech funkcí pro přístup k internetu, hlasové ovládání, multimediální aplikace, navigaci a telefonování.

Monitor ovládacího systému MMI s vysokým rozlišením se při spuštění systému vysune elektricky z přístrojové desky, v závislosti na verzi je dodávaný s úhlopříčkou 5,8 nebo 7,0 palce. Díky pouzdru z lehkého hořčíku, které je lakované leskle černou barvou a jehož tloušťka je pouhých jedenáct milimetrů, působí elegantním a ušlechtilým dojmem.

Audi představuje důležité novinky také na ovládacím panelu MMI na konzole středového tunelu. Tlačítka s pevně definovanou funkcí pro volbu navigace, telefonu, rádia a médií jsou nově uspořádána. V nejvyšší verzi MMI Navigation plus je velké otočné tlačítko spojeno se systémem MMI touch, který pochází z luxusních vozů Audi a tvoří tzv. “touch wheel”. V horní části ovládacího prvku je umístěna plocha citlivá na dotyk, na níž může řidič zadávat prstem písmena a číslice.

Nové Audi A3 Sportback je sériově vybaveno audiosystémem Audi Radio. Na vyšší úrovni MMI Radio je tento systém doplněn ovládacím panelem MMI a elektricky výsuvným monitorem s úhlopříčkou 5,8″.  Nabídku rozšiřuje na přání dodávaný paket Connectivity, který zahrnuje rozhraní Audi Music Interface pro připojení přenosných přehrávačů, rozhraní Bluetooth a přípravu pro navigační systém. Pokud si zákazník později zakoupí paměťovou kartu SD s navigačními daty nebo si hned na začátku zvolí navigační paket, slouží mu MMI Radio jako navigační systém.

Špičkovou verzí je MMI Navigation plus s MMI touch – multimediální centrála s pevným diskem o kapacitě 60 GB, mechanikou DVD a celoslovním hlasovým ovládáním. Sedmipalcový monitor s vysokým rozlišením ukazuje mapové podklady ve velmi podrobné 3D grafice. MMI Navigation plus umožňuje připojení mobilních telefonů a přenosných přehrávačů prostřednictvím integrovaného rozhraní Bluetooth.

Paletu doplňují další atraktivní komponenty. Mezi ně patří modul pro příjem digitálního rozhlasového vysílání a Audi Phone Box pro pohodlné připojení mobilního telefonu k anténě vozidla. Kromě zvukové aparatury Audi Sound System je k dispozici Bang & Olufsen Sound System, jehož zesilovač o výkonu 705 W napájí 14 reproduktorů vytvářejících zvuk ve formátu 5.1. Světlovody LED osvětlují rámečky hlubokotónových reproduktorů v předních dveřích.

Audi connect

Pod hlavičkou Audi connect jsou zahrnuty všechny technologie, které řidiče vozu Audi propojují s jeho vlastním vozem, internetem, infrastrukturou a ostatními vozidly. Funkci hardwarového modulu plní Bluetooth Autotelefon online, který nese v novém modelu A3 Sportback označení Audi connect.

Bluetooth Autotelefon online, rozšíření systému MMI Navigation plus, navazuje připojení k internetu prostřednictvím UMTS. Spolujezdci mohou k integrovanému hotspotu WLAN připojit až osm přenosných koncových zařízení a volně surfovat po internetu nebo vyřizovat e-mailovou poštu. Řidiči přináší tento systém na míru střižené internetové služby – od navigace s obrazovými podklady Google Earth s vyhledáváním bodů zájmu Google Point of Interest přes dopravní zpravodajství Audi online až po aplikaci pro chytré telefony Audi music stream. Nabídku završují zpravodajské a informační služby.

Internetové služby společenských portálů Facebook a Twitter jsou v rámci Audi connect rovněž integrovány do informačních a zábavních systémů na základě aplikace pro chytré telefony. Kromě funkce předčítání textových zpráv je k dispozici další praktická textová funkce. Pomocí předem připravených částí textu v kombinaci s daty o aktuální poloze může například řidič informovat své přátele o tom, kde se právě nachází.

Novou službou v rámci programu Audi connect je Picturebook Navigation. Řidič uloží na server do “fotoalba” fotografie cílů, které jsou spojeny s navigačními daty. Mohou to být jeho vlastní fotografie, ale i motivy z portálu Google Earth nebo z internetové komunity. Z nich si pak může sestavit trasu jízdy. Mimořádně užitečná je tato služba při cestování během dovolené.

Asistenční systémy

Nové Audi A3 Sportback používá i v oblasti asistenčních systémů velmi vyspělé technologie, z nichž nejdůležitější je adaptivní tempomat Audi adaptive cruise control. Radarový tempomat udržuje vůz až do rychlosti 150 km/h v řidičem zvoleném odstupu od vpředu jedoucího vozidla. S asistenčním paketem, který zahrnuje několik různých systémů, je adaptivní tempomat funkční až do rychlosti 200 km/h. V kombinaci s převodovkou S tronic nabízí ACC funkci Stop&Go pro nízké rychlosti.

Nabídku doplňují další systémy. Audi side assist sleduje radarem situaci za vozidlem a případně upozorní řidiče na nebezpečnou situaci při přejezdu do druhého jízdního pruhu. Audi active lane assist pomáhá řidiči při jízdě v jízdním pruhu. Hrozí-li vyjetí z jízdního pruhu, dokáže elektromechanické řízení vrátit vůz mírným zásahem zpět do původního jízdního pruhu. Asistent pro jízdu v jízdním pruhu sdílí videokameru se systémem sledování dopravního značení, který ukazuje omezení rychlosti a další značky. Informační systém řidiče s doporučením přestávky k odpočinku pozná, kdy je řidič unaven a na tuto skutečnost ho upozorní.

Pohodlné parkování dokáže zajistit několik různých systémů. Na vrcholu stojí parkovací asistent se zobrazováním okolí vozidla. Při parkování na podélně nebo příčně orientovaná parkovací místa přebírá místo řidiče řízení a v případě potřeby dokončí parkovací manévr v několika krocích. Překážky kolem vozidla rozpoznává dvanáct ultrazvukových senzorů. Parkovací asistent může být doplněn zadní kamerou.

Dalším highendovým prvkem výbavy na přání je bezpečnostní systém Audi pre sense basic. Pokud A3 Sportback dostane smyk, vydá tento systém pokyn k elektrickému přitáhnutí bezpečnostních pásů na předních sedadlech a k uzavření bočních oken a střešního okna. Doplňková funkce pre sense front je integrována do adaptivního tempomatu. Při hrozícím nárazu do vpředu jedoucího vozidla upozorňuje řidiče v několika fázích a v případě potřeby aktivuje automatické brzdění.

Při rychlosti jízdy do 30 km/h zpomaluje A3 Sportback vybavený funkcí Audi pre sense front téměř maximálním brzdným výkonem. Pokud přesto dojde ke kolizi, aktivuje se nová funkce brzdového asistenta pro následné kolize, která přispívá k tomu, aby vůz dále nepokračoval v nekontrolovaném pohybu.

Výbava

Audi uvádí nové modely A3 Sportback na trh s velkorysou sériovou výbavou. Paket zádržných systémů, který zahrnuje také kolenní airbag pro řidiče, lze doplnit bočními airbagy pro cestující na zadních sedadlech. K rozsáhlé sériové výbavě patří mimo jiné manuální klimatizace. Výbavová linie Ambition navíc obsahuje informační systém řidiče s barevným displejem, který kromě funkce doporučení přestávky k odpočinku zahrnuje také pokyny pro hospodárnou jízdu včetně ukazatele vhodného řazení.

A3 Sportback Ambition má navíc sportovní sedadla, sportovní podvozek, 17″ kola z lehké slitiny a systém Audi drive select. Všechny linie lze dále individualizovat jednotlivými prvky výbavy na přání, které do A3 Sportback přicházejí přímo z luxusní třídy. Mezi ně patří panoramatické skleněné střešní okno, komfortní klíček a nezávislé topení.

Světelná technika

Na přání sjíždí nové Audi A3 Sportback z montážní linky se světlomety xenon plus s integrovanými světly LED pro denní svícení, které tvoří na horní a vnitřní hraně tenký pás homogenního světla připomínající obočí. Je-li vůz vybaven světlomety xenon plus, jsou i zadní svítilny osazeny diodami LED. Světlovody napájené diodami LED zde tvoří tenké, homogenní oblouky. Celek uzavírají směrové ukazatele v podobě pásu na horním okraji. Adaptivní brzdová světla, která při intenzivním brzdění rychle pulzují, jsou součástí sériové výbavy.

Adaptivní xenonové světlomety Audi adaptive light se natáčejí do zatáček, jsou však také propojeny s navigačním systémem a disponují funkcemi automatické změny rozložení světla na vozovku při jízdě ve městě, mimo město, po dálnici, na křižovatkách a v zemích s levostranným provozem. Ve spojení s přední kamerou je automaticky plynule regulován dosvit světlometů. Při jízdě za tmy se tak výrazně zlepšuje viditelnost, a tím i bezpečnost.

Absolutní novinkou v segmentu prémiových kompaktních vozů jsou na přání dodávané světlomety LED pro všechny osvětlovací funkce, které byly dosud vyhrazeny pouze luxusním vozům. Světlo potkávacích světlometů je generováno celkem devíti vysokovýkonnými čipy s diodami LED ve dvou reflektorech s volnou odrazovou plochou, zatímco dálkové světlomety s ozdobným rámečkem z matného hliníku vyzařují světlo z deseti vysokovýkonných diod LED.

V závislosti na zvolené výbavě se dálkové světlomety zapínají automaticky a prudké zatáčky osvětlují světlomety LED pro odbočování. Komfortní světelné funkce jsou doplněny světlem pro jízdu mimo město, po dálnici a v zemích s levostranným provozem. V mlze nebo za hustého sněžení zvyšuje bezpečnost světlo pro nepříznivé počasí.

V interiéru vytváří příjemnou atmosféru osvětlení vnitřních klik dveří, prostoru pro nohy, držáku pro nápoje a dekorační osvětlení středové konzoly ze stropního modulu. Rovněž “touch wheel” systému MMI Navigation plus je osvětlen světlovodem.

Nové Audi A3 Sportback se začne v České Republice prodávat od února 2013. Později dodávaný vstupní model s motorem 1.2 TFSI bude stát 550 000 CZK . Audi A3 Sportback osloví svým sportovním, funkčním a komfortním charakterem široké publikum. V mnoha případech je pořizován jako druhý vůz do rodiny. Druhou největší cílovou skupinou jsou však domácnosti s jedním vozem a svobodní do 39 let s velkým zastoupením žen.