/    Materiály musí v automobilovém průmyslu úspěšně absolvovat testy za extrémního počasí, aby byla prověřena jejich kvalita a odolnost
/    Díly jsou testovány v rozsahu teplot od -40 °C do +110 °C a v komoře, která simuluje nepřetržité sluneční záření, mohou být až čtyři měsíce

SEAT

„Jednou výheň pouště Kalahari, jindy zase mrazivé prostředí Laponska. V této místnosti napodobujeme všechny druhy klimatických podmínek na Zemi,“ říká technik v bílém laboratorním plášti, zatímco do komory vkládá přístrojovou desku.

Oddělení kvality výrobce automobilů SEAT testuje díly vozidel při teplotách sahajících od -40 °C do +110 °C, „abychom ověřili, že materiálům nebude škodit působení horka nebo chladu“, vysvětluje Rafael Bolívar, inženýr, který má tento test na starosti.

A co se stane, pokud je vůz provozován v pobřežní oblasti? Ve vedlejší místnosti panuje vlhké prostředí s vysokým obsahem soli ve vzduchu, které odpovídá obvyklým atmosférickým podmínkám v přímořských regionech. „Tím zajistíme, aby díly nepodléhaly korozi, pokud je vůz po delší dobu v blízkosti moře,“ dodává Rafael.

„Pokud zákazník žije v Mexiku a jeho vůz je každý den vystaven ostrému slunečnímu svitu, musíme zajistit, aby barva vozu časem nevybledla,“ říká. To je úkol pro zařízení Xenotest, které simuluje sluneční záření a jeho vliv na díly. „Díly zde zůstávají po dobu jednoho týdne až čtyř měsíců, záleží na jejich umístění v konstrukci vozidla,“ říká Rafael, zatímco do komory přináší vzorek zadních světlometů. O 120 dní později bude tento díl podroben kontrole, která odhalí případné znaky předčasného stárnutí.

Výrobce automobilů SEAT kromě výše uvedených simulací také dopravuje své vozy do vzdálených míst na naší planetě s polárním klimatem nebo pouštním prostředím. Vozidla jsou v těchto oblastech provozována a vystavena působení živlů po dobu jednoho roku až dvou let, aby bylo zaručeno, že za žádných povětrnostních podmínek nedojde k poškození žádného dílu vozidla. SEAT totiž vyváží své vozy do 75 zemí a „slunce v Mexiku je jiné než v severských evropských zemích, jako je Švédsko; naše vozy však musí poskytovat stejné provozní vlastnosti a výkony za všech okolností a bez ohledu na to, kde jsou,“ uzavírá Rafael.