Audi e-tron SUV

* Vytříbená aerodynamika pro vysokou hospodárnost a dlouhý dojezd

Audi e-tron se řadí s hodnotou součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,28 na vrchol segmentu SUV. Propracovaná aerodynamika významně přispívá k prodloužení dojezdu a týká se téměř všech oblastí konstrukce automobilu. Promyšlenost detailů začíná připevněním akumulátorů k podlaze a končí virtuálními vnějšími zpětnými zrcátky s malými kamerami, která slaví premiéru v sériově vyráběném automobilu.

Změna myšlení pro elektrickou mobilitu

Hmotnost elektromobilu má na jeho spotřebu elektrické energie mnohem menší vliv, než je tomu u vozu se spalovacím motorem. I těžký elektromobil jezdí ve městě hospodárně, protože dokáže velkou část energie, kterou vynaloží na zrychlení, před příštím červeným semaforem získat zpět rekuperací. A při cestování na dlouhé vzdálenosti, pro které je Audi e-tron jako stvořené, hrají hlavní roli zcela jiné faktory. Jako u každého automobilu ustupují v tomto případě valivý odpor a setrvačnost do pozadí již od rychlosti jízdy 70 km/h a hlavní roli začíná hrát aerodynamický odpor vzduchu. Energii, nezbytnou k jeho překonání, již nelze získat zpět. Z toho důvodu se inženýři při vývoji modelu Audi e-tron zaměřili na aerodynamiku, která je rozhodující v situaci, kdy se již automobil nachází v rychlém pohybu. Díky vytříbeným aerodynamickým opatřením nabízí Audi e-tron vysokou hospodárnost, která umožňuje dosahovat dojezdu, vhodného i pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Podle zkušební metodiky WLTP ujede Audi e-tron na jedno nabití akumulátorů více než 400 kilometrů.

Každá tisícina se počítá: aerodynamický odpor vzduchu

Audi e-tron je elektricky poháněné SUV pro sport, rodinu a volný čas. Jako typický zástupce značky v segmentu vyšší třídy nabízí dostatek prostoru pěti cestujícím a velký zavazadlový prostor. Audi e-tron má rozvor 2928 milimetrů, vnější délku 4901 milimetrů a výšku 1616 milimetrů. Vzhledem k vnější šířce 1935 milimetrů je sice čelní plocha (A) relativně velká, celkový aerodynamický odpor (cx x A) činí však jen 0,74 m2, což je lepší hodnota než u Audi Q3.

Za tento výsledek vděčí Audi e-tron hodnotě součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx) 0,28. Ta přináší zákazníkovi bezprostřední výhody, protože u elektromobilů hraje aerodynamický odpor vzduchu ještě větší roli než u konvenčně poháněného vozu. V tomto případě se počítá každý detail. Snížení hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx) o jednu tisícinu prodlouží zákazníkovi dojezd v každodenním provozu o půl kilometru.

Aerodynamická opatření podrobně

Celkový koncept modelu Audi e-tron s velkorysou nabídkou vnitřního prostoru nebyl během vývoje aerodynamiky nikdy zpochybněn. Inženýři Audi dosáhli hodnoty cx = 0,28 nejrůznějšími aerodynamickými opatřeními ve všech oblastech karoserie. Některá z těchto technických řešení jsou patrná na první pohled, naproti tomu ostatní odvádějí svou práci ve skrytu. Audi e-tron díky tomu snižuje hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu o téměř 70 tisícin. V typickém provozním profilu to v rámci zkušebního cyklu WLTP znamená prodloužení dojezdu o 35 kilometrů na jedno nabití akumulátorů. Pokud by inženýři chtěli dosáhnout uvedeného prodloužení dojezdu snížením hmotnosti, museli by ušetřit více než půl tuny.

Nově vyvinutá: sériová vnější zpětná zrcátka

Vnější zpětná zrcátka představují pro proudící vzduch nepoddajnou překážku. Proto jsou při optimalizaci aerodynamiky mimořádnou výzvou. Inženýři a designéři vyvinuli pro Audi e-tron nové tvarové a konstrukční řešení, jež klade proudícímu vzduchu jen nepatrný odpor. Vnější zpětná zrcátka jsou poprvé u vozu Audi připevněna ke spodní okenní liště. Kryty zrcátek mají na pravé a levé straně odlišné tvary a s bočními okny fungují jako malé difuzory. V porovnání s konvenčními vnějšími zpětnými zrcátky snižují součinitel aerodynamického odporu vzduchu o 5 tisícin.

Světová premiéra: virtuální vnější zpětná zrcátka

Poprvé v sériově vyráběném automobilu jsou pro Audi e-tron na přání nabízena virtuální vnější zpětná zrcátka, která snižují součinitel aerodynamického odporu vzduchu o dalších 5 tisícin v porovnání s již aerodynamicky optimalizovanými sériově dodávanými vnějšími zpětnými zrcátky a zároveň jsou mimořádným prvkem díky svým aerodynamickým vlastnostem i nevšednímu vzhledu. Do šestiúhlého zakončení nízkého nosného tělesa je integrována malá kamera. Funkce vyhřívání ji chrání před zamlžením a námrazou, aby byla zaručena dobrá viditelnost za každého počasí. Každý nosný díl má navíc ukazatel směru LED a na přání kameru systému Top View. V porovnání se sériovými vnějšími zpětnými zrcátky je inovativní konstrukce výrazně užší. Vnější šířka vozidla se tak zmenší o 15 centimetrů a navíc se citelně sníží již beztak nízká hladina vnitřního hluku. V interiéru elektromobilu Audi e-tron zobrazují záběry z kamer displeje OLED, umístěné v přechodu mezi přístrojovou deskou a výplněmi dveří.

Kompletně zakrytá: spodní část vozidla

Mnoho aerodynamických opatření modelu Audi e-tron se projevuje v oblastech, které zůstávají zákazníkovi v každodenním provozu skryty. Rovná spodní část vozu s celoplošným zakrytím přinesla v porovnání s konvenčním vozidlem snížení cx o 17 tisícin. Hlavním komponentem je hliníkový panel o tloušťce 3,5 milimetru, který