→ S DSG začalo v Evropě vítězné tažení automatických převodovek
→ V roce 2003 představil Volkswagen v modelu Golf R32 první velkosériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku DSG s automatickým řazením
→ Díky DSG se automatické převodovky prosadily v segmentech kompaktních vozů
→ Dodnes bylo na celém světě vyrobeno více než 26 milionů koncernových vozidel s hospodárnými 6stupňovými a 7stupňovými převodovkami DSG

Převodovka Volkswagen DSG

Revoluce v oblasti pohonu slaví výročí: Přesně před 15 lety představil Volkswagen první velkosériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku DSG. Automatickou převodovku moderní doby. Hospodárnější a sportovnější než veškeré do té doby vyráběné automatické převodovky. Převodovka DSG změnila způsob řazení – a tím i jízdu automobilem jako takovou – především v kompaktní třídě. Tam, kde se do roku 2003 řadily převodové stupně téměř výhradně manuálně, se totiž prosadila převodovka DSG, která řadí rychleji než řidič. Do dnešního dne se rozhodlo již více než 26 milionů zákazníků pro Volkswagen nebo model ostatních koncernových značek s dvouspojkovou převodovkou.

Co se týče převodovek, byly USA a Evropa donedávna dvěma odlišnými světy. Zákazníci v Severní Americe odjakživa upřednostňovali automatickou převodovku. Na přelomu tisíciletí se tam rozhodovalo 88 procent všech řidičů pro automatickou převodovku. Zcela odlišná situace panovala v roce 2000 v západní Evropě, jíž vládly kompaktní vozy. V tomto regionu mělo automatickou převodovku jen 14 procent automobilů – převážně se jednalo o modely vyšší třídy. Důvodem nebyla jen větší cena automatické převodovky. Manuálně řazená převodovka byla zpravidla hospodárnější a sportovnější. A tak například Golf – nejúspěšnější model v nabídce značky Volkswagen – sjížděl tehdy z montážních linek z více než 90 procent s přímo řazenou převodovkou. Vítězné tažení automatického řazení zahájil v roce 2003 Golf R32 o výkonu 177 kW/241 k, který byl jako první Volkswagen na přání nabízen s 6stupňovou převodovkou DSG. Tento nový druh automatické převodovky řadil extrémně sportovně a byl až o 20 procent úspornější než automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu. A to změnilo všechno.

V roce 2018 přesahuje v Německu podíl verzí s převodovkou DSG v modelové řadě Golf hranici 40 procent. Dokonce i u menšího modelu Polo je to již téměř 30 procent. Golf Sportsvan dosahuje 50 procent. Na podobně vysoké úrovni se ustálily počty vozidel s DSG v modelových řadách T-Roc a Tiguan. U velkého modelu Tiguan Allspace se podíl vozů s DSG vyšplhal dokonce na 90 procent. V modelu Passat to je v průměru mezi 60 % (Limuzína) a 70 procenty (Variant). Arteon pravidelně překonává hranici 80 procent.

V závislosti na modelu, motoru a druhu pohonu nabízí Volkswagen v současnosti různé převodovky DSG s 6 nebo 7 převodovými stupni. Převodovky jsou aktuálně koncipovány pro točivé momenty až 250 N.m (typ „DQ200-7“), 400 N.m („DQ260-6“ a „DQ400-6“), 420 N.m („DQ381-7“) a 550 N.m (DQ500-7). Kromě toho se vyrábí také 6stupňová převodovka DSG („DQ400E-6“, až 400 N.m) jako modul s integrovaným elektromotorem pro externě nabíjitelné hybridní modely Golf GTE1) a Passat GTE2). Převodovky jsou nepřetržitě zdokonalovány. Stále častěji jsou vybaveny funkcí pro setrvačnou jízdu, u níž DSG odpojí motor od ostatních částí systému pohonu, aby mohla být využita kinetická energie vozidla a snížena spotřeba paliva.

Všechny dvouspojkové převodovky se vyznačují neobvykle rychlým řazením bez přerušování přenosu hnací síly. Proces řazení proběhne během několika setin sekundy. Převodovka DSG řadí při klidné jízdě velmi brzy vyšší převodový stupeň, a přispívá tak k úspoře paliva. Dvouspojkové převodovky jsou navíc ideální pro budoucí hybridní systémy. I proto patří převodovce DSG budoucnost.