Pojem vzduchový podvozek ohraničuje poměrně širokou škálu podvozků, a proto si je na začátek pojďme ohraničit. Za vzduchový podvozek je nejčastěji označován tuningový podvozek, který konstrukčně vychází ze sériového vzduchového podvozku. Měch v něm nahrazuje pružinu a plně tak zastupuje její funkci – sériový vzduchový podvozek je tak spojením tlumiče a měchu. Tuningový podvozek pak tuto funkcionalitu rozvíjí na úplně novou úroveň.

Jaký je rozdíl mezi pružinou a měchem? Pružina je jednoduchá mechanická součástka jejíž vlastnosti jsou dané výrobou, zatímco měch je v reálném čase řiditelná součástka. Jeho vlastnosti lze tedy měnit dle aktuálních požadavků.

Není divu, že díky všem těmto vlastnostem se vzduchové podvozky dostaly do sériové výroby mnoha luxusních automobilů. My bychom se ale chtěli zabývat zejména tuningovými vzduchovými podvozky, které všechny výhody sériového podvozku posouvání na vyšší úroveň díky práci s tlakem vzduchu a možnosti nastavení světlé výšky vozidla.

Dříve byly vzduchové podvozky vysunuty na okraj trhu díky absenci certifikace. Dnes je tyto podvozky možné provozovat bez strachu a obav. Policie, STK a nebo povinné nebo havarijní pojištění již nepředstavuje žádný problém. Běžným standardem se stala certifikace TÜV pro sety vzduchových podvozků.

Vzduchový tuningový podvozek – Z čeho se skládá?

Tuningový vzduchový podvozek je, jak je výše zmíněno, set měchů a sportovních tlumičů. Sportovní tlumiče mohou být přitom i tuhostně stavitelné. Tím to ale celé nekončí. Na rozdíl od klasického podvozku potřebuje vzduchový podvozek pro svůj život poměrně rozsáhlé příslušenství. Pro představu si rozepišme nejjednodušší set příslušenství a všechny jeho potřebné komponenty:

• Kompresor vzduchového podvozku .
• Nádrž na vzduch o kapacitě alespoň 11 litrů .
• Tlakoměr.
• Cca 25 m vzduchové hadice PU s 6 mm průměrem.
• Střihač na hadice.
• 4 x 2 / 2 cestné ventily (případně lze použít i jiné).
• Varovný bzučák a LED indikátor.
• NC a NO tlakový spínač.
• Kompletní elektroinstalace, relé, spínače, armatury, zpětný a pojistný ventil.
• 2x nouzové průchodky.
• Odpuzovač vody.
• Sprej pro hledání netěsností.
• Silikonový sprej.
• Těsnění závitů .

Jaké druhy tuningových vzduchových setů rozlišujeme?

Základní varianta – Měchy a tlumiče

Úplně obyčejný set měchů a tlumičů se vžil jakožto úplný standard a synonymum pro vzduchový podvozek. Často ani zákazníci netuší, že mají na výběr i něco dalšího. Tyto sety sice umí v uvozovkách pouze nastavení výšky vozidla podle aktuálního tlaku vzduch, jejich obrovskou výhodou je ale cenová dostupnost.

Konstrukce této varianty tuningových vzduchových setů je založena na speciálním tlumiči a měchu, který plně odpovídá váhovým limitům vozidla, takže bez problému unese váhu vozu. Tlumiče jsou pak zas schopny fungovat v předepsaném rozsahu daném TÜV.

Rozšířená varianta – Vzduchový tuhostně stavitelný podvozek

Obyčejný vzduchový podvozek skvěle plní očekávané vlastnosti, ale má jeden zásadní nedostatek. Tímto neduhem je neschopnost tlumiče pokrýt všechna možná výšková nastavení. Díky tomu je takový tlumič u základní varianty univerzální. Paradoxně se pak jízdní výška určuje podle toho, kde podvozek vykazuje správnou funkci.

Naopak tuhostně stavitelný podvozek má nastavitelnou tuhost tlumiče, tudíž majitel auta si může tuhost odladit přesně podle svých požadavků. Prakticky si tak najde optimální výšku a tuhostní nastavení. Dochází tak k dokonalému sladění výšky podvozku a jeho funkce. Díky tomu je možné dosáhnout maximálního potenciálu jízdních vlastnosti za velmi přijatelného komfortu. Téměř v každé kombinaci snížení lze totiž nalézt optimální kombinaci. Tyto sety jsou ve srovnání se základní variantou poměrně nákladné.

Mechanicky výškově nastavitelné tlumiče a měchy

Jedná se o opravdový tunerský „majstrštyk“, kdy tato verze vzduchového podvozku vychází z legendární konstrukce výškově stavitelného podvozku. Jednodušeji řečeno, vzduchový podvozek je zde zkombinován se stavitelným podvozkem. Zároveň mechanický závit je umístěn pod měch, což umožňuje posun měchu a nastavení výchozí výšky. Díky tomu lze odladit výškový základ a optimum. Tyto podvozky nelze certifikovat.

Domácí sety – Jak jsou na tom s certifikací?

Trh je zaplaven různými řešeními. V poslední letech si je možné zakoupit třeba plně legální vzduchový tuningový podvozek certifikovaný TÜV pro všechny oblíbené modely aut. Tyto sety se dají bez problémů zapsat do technického průkazu, a to i pro starší vozidla jako je například VW Golf 2. Naopak domácí sety toho sice mohou nabídnout mnohé, ale legálnost ani certifikaci nabídnout neumí.

Veškeré příslušenství vzduchových podvozků je pro plně dostupné v tzn. „plug and play“ sadách. Pro všechny modely vozidel jsou navíc již díly dostupné na českých e-shopech, proto už oproti minulosti není nutné nakupovat z celého světa žádné další vymoženosti.