Volkswagen na 38. Vídeňském sympoziu o motorech:Plošná elektrifikace, setrvačná jízda 2.0 a pohon na CNG

→    Rozmanitá elektrifikace pohonu na příkladu nového Golfu: od mikrohybridního systému až po čistě elektrický pohon napájený z akumulátorů
→    Úsporná setrvačná jízda 2.0: nový Golf TSI BlueMotion1 s převodovkou DSG jezdí setrvačností s vypnutým motorem
→    Nový e-Golf2 nabízí o 15 kW vyšší výkon, o 20 N.m vyšší točivý moment a o 110 km delší dojezd
→    Trvalá udržitelnost s alternativním palivem: inovativní motor 1.0 TGI3 na zemní plyn

38. Vídeňské sympozium

Volkswagen představuje na 38. Vídeňském sympoziu o motorech technická řešení s neutrální bilancí emisí CO2 pro trvale udržitelnou mobilitu budoucnosti. Mezi novinky patří elektrifikace, funkce setrvačné jízdy pro spalovací motory a nový motor na zemní plyn. V oblasti elektrifikace sahá spektrum od nového mikrohybridního systému s nízkými náklady až po zdokonalený elektrický pohon, napájený z akumulátorů. Volkswagen poprvé představuje funkci setrvačné jízdy FMA („Freilauf Motor Aus“) pro spalovací motory, která zcela vypíná motor při jízdě setrvačností. Volkswagen zahajuje ofenzivu také v oblasti pohonu na zemní plyn novým kompaktním tříválcem pro Polo.

Motor 1.0 TGI s výkonem 66 kW/90 k

„Nosným pilířem naší strategie v oblasti pohonu jsou částečně a zcela elektrifikovaná poháněcí ústrojí,“ vysvětluje Friedrich Eichler, vedoucí vývoje agregátů značky Volkswagen, který vystoupil na Vídeňském sympoziu o motorech s přednáškou. „Speciálně u Golfu pokrývá nyní naše technické spektrum všechny požadavky zákazníků. Nový mikrohybridní systém ‚Freilauf Motor Aus‘, krátce FMA, tvoří cenově výhodný stupeň elektrifikace na základě 12V elektrické sítě.“

Systém FMA spolupracuje v novém modelu Golf TSI BlueMotion, který bude uveden na trh v létě 2017, s převodovkou DSG typu DQ200. Při jízdě rychlostí až 130 km/h nabízí FMA řidiči charakteristiku, podobnou hybridnímu pohonu. Při uvolnění pedálu plynu může Golf pokračovat v jízdě setrvačností se zcela vypnutým motorem. Systém snižuje spotřebu paliva v praktickém provozu až o 0,4 l/100 km, v porovnání s dosavadní funkcí setrvačné jízdy s motorem běžícím na volnoběh klesne spotřeba paliva o 0,2 l/100 km.

Nový systém FMA značky Volkswagen doplňuje elektrickou síť s napětím 12 V o kompaktní lithium-iontový akumulátor, který napájí elektrické spotřebiče při jízdě setrvačností. Elektronický polovodičový spínač „Q-Diode“ reguluje tok proudu mezi lithium-iontovým a olověným akumulátorem. Na konci fáze setrvačné jízdy je motor modelu Golf TSI BlueMotion, mimořádně úsporný čtyřválec 1.5 TSI Evo1, spuštěn různými způsoby v závislosti na rychlosti jízdy a jízdní situaci: spouštěčem, spojkami převodovky DSG nebo kombinací spouštěče a spojky. 

Vysokonapěťové akumulátory nového modelu Volkswagen e-Golf

Střed nabídky elektrifikovaných pohonů tvoří hybridní systém s možností externího nabíjení v modelu Golf GTE4, na vrcholu portfolia pak stojí čistě elektrický pohon, napájený akumulátory, který Volkswagen nabízí v novém modelu e-Golf. V tomto evolučním stupni poskytuje elektromotor nového modelu e-Golf nejvyšší výkon 100 kW a točivý moment 290 N.m, což je o 15 kW, resp. 20 N.m více než dosud. Sprint z 0 na 100 km/h trvá pouhých 9,6 sekundy, nejvyšší rychlost byla zvýšena o 10 km/h na 150 km/h. Kromě toho vzrostla kapacita sady lithium-iontových akumulátorů z 24,2 na 35,8 kWh, a to díky vylepšenému chemickému složení a konstrukci akumulátorových článků. Z toho vyplývá značné prodloužení dojezdu – v kombinovaném režimu EU z dosavadních 190 km na až 300 km.

Volkswagen podnikne další velký krok v oblasti elektrifikace modulární platformou MEB pro vozidla s elektrifikovaným pohonem. První model, který bude používat tuto zcela nově vyvinutou platformu pro elektrický pohon a síťové propojení, bude uveden na trh v roce 2020. Výhledem na značný potenciál nové platformy jsou technické studie BUDD-e5, I.D.6 a I.D. BUZZ7, které již značka Volkswagen představila.

„MEB kombinuje jízdu s nulovými lokálními emisemi se suverénní mobilitou při cestování na dlouhé vzdálenosti,“ říká šéf vývoje agregátů Friedrich Eichler. „Tvoří základ pro naši novou generaci elektromobilů, kterou budeme velkosériově vyrábět na celém světě. Jejich pohon s inteligentním řízením zajistí vysokou hospodárnost a zároveň cestujícím zprostředkuje nové zážitky z mimořádně komfortního cestování automobilem, a to včetně autonomní jízdy.“

Druhou technologií, s níž Volkswagen vytváří přechod k trvale udržitelné mobilitě budoucnosti, je pohon na stlačovaný zemní plyn (CNG = Compressed Natural Gas). Dr. Wolfgang Demmelbauer-Ebner, vedoucí vývoje zážehových motorů Volkswagen, naznačil toto téma ve své přednášce na sympoziu následovně: „Zemní plyn snižuje vzhledem k svému chemickému složení emise CO2 již v okamžiku, kdy je získáván z fosilních zdrojů. Je-li však vyráběn trvale udržitelným způsobem, například jako biometan ze zemědělského odpadu, umožňuje v komplexní bilanci od získávání až po spotřebu mobilitu s výrazně nižšími emisemi CO2. Pojmem e-gas označujeme synteticky vyráběné CNG, které získáváme z vody a CO2 pomocí přebytečné elektrické energie z obnovitelných zdrojů ve speciálních zařízeních. E-gas má skvělé předpoklady k tomu, aby umožnil využívání energie z obnovitelných zdrojů v oblasti dopravy. A také slouží k jejímu skladování. Jedná se prakticky o partnera pro realizaci zásadní změny v oblasti energetiky.“

Volkswagen nabízí na trhu vozidla s motory na CNG již od roku 2002. Na Vídeňském sympoziu o motorech představený nový přeplňovaný tříválec se zdvihovým objemem 1,0 litru a pozoruhodným výkonem 66 kW (90 k) se vyznačuje bivalentní konstrukcí, takže může spalovat jak benzin, tak CNG. Při provozu na zemní plyn má mimořádně nízké emise, což platí jak pro emise CO2, tak i pro emise NOx a pevných částic. Kompaktní jednotka 1.0 TGI je novým motorem pro třídu malých vozů koncernu Volkswagen.

Rozhodujícím faktorem pro nízké emise je optimální spalování metanu. Volkswagen vyvinul inovativní řízení spalovacího procesu „Lambda Split“ s odlišnými hodnotami Lambda v jednotlivých válcích, aby katalyzátor rychle a efektivně dosáhl a udržoval potřebnou provozní teplotu. U zahřátého motoru a při nízkém zatížení spalují dva válce bohatou směs a jeden válec chudou směs. Důležitým technickým modulem je v tomto případě speciální sonda Lambda, u níž není nutné čekat na konec zahřívací fáze. Díky elektrickému vyhřívání může zahájit regulaci během pouhých deseti sekund po studeném startu, i když výfukové plyny a výfuková soustava obsahují ještě určité množství kondenzované vody.

Aktivity pro podporu pohonu na CNG dalece přesahují oblast realizace technických řešení. Kromě rozsáhlé a atraktivní nabídky koncernových modelů vede Volkswagen intenzivní dialog s dalšími účastníky trhu a politickými zástupci. Ve spolupráci s energetickými společnostmi, plynárenským průmyslem, dalšími výrobci automobilů a spolkovými ministerstvy jsou podporovány aktivity, směřující k propagaci a zvyšování atraktivity CNG jako paliva.

Volkswagen tak kráčí po všech cestách, které vedou k mobilitě s neutrálními emisemi CO2. Kromě důsledné optimalizace stávajících agregátů rozšiřují nabídku alternativní pohony. Modularita elektrifikovaných pohonů otvírá další možnosti, jak ukazuje příklad Golfu. V celkovém posuzování je zásadním faktorem relevantnost paliv z hlediska emisí CO2. V tom hraje CNG v podobě paliva e-gas stále významnější roli.

1)    Golf TSI BlueMotion s DSG a systémem FMA: Prodej tohoto vozidla nebyl dosud zahájen, a nepodléhá proto směrnici 1999/94/ES.
2)    e-Golf (100 kW/136 k): Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 12,7 (kombinovaná); emise CO2 v g/km: 0 (kombinované); třída hospodárnosti: A+
3)    Motor 1.0 TGI s výkonem 66 kW/90 k: Prodej modelů s tímto motorem nebyl dosud zahájen, a nepodléhají proto směrnici 1999/94/ES.
4)    Golf GTE: Spotřeba paliva v l/100 km: 1,8-1,6 (kombinovaná); spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 12,0-11,4 (kombinovaná); emise CO2 v g/km: 40-36 (kombinované); třída hospodárnosti: A+.
5)    BUDD-e: Prodej tohoto vozidla nebyl dosud zahájen, a nepodléhá proto směrnici 1999/94/ES.
6)    I.D.: Prodej tohoto vozidla nebyl dosud zahájen, a nepodléhá proto směrnici 1999/94/ES.
7)    I.D. BUZZ: Prodej tohoto vozidla nebyl dosud zahájen, a nepodléhá proto směrnici 1999/94/ES.