Nové Audi RS 5 Coupé

•    Gran turismo kombinuje vytříbenou estetiku s praktičností pro každodenní provoz
•    Výkonný a hospodárný motor V6 Biturbo s točivým momentem 600 N.m
•    Šéf společnosti Audi Sport Winkelmann: „Vyšší výkony a nižší spotřeba paliva“

Audi RS 5 Coupé

Nové Audi RS 5 Coupé je prvním modelem Audi Sport s aktuálním designérským stylem RS. Jeho zcela nově vyvinutý motor 2.9 TFSI Biturbo poskytuje nejvyšší výkon 331 kW (450 k) a maximální točivý moment 600 N.m. Velkou hnací sílu rozděluje mezi všechna kola sériově dodávaný pohon quattro.

„Nové Audi RS 5 Coupé je gran turismo mezi modely RS společnosti Audi Sport. Vysokovýkonné kupé kombinuje elegantní estetiku s vysokou úrovní praktičnosti v každodenním provozu. Jeho motor V6 Biturbo je zcela nově vyvinutý a poskytuje výrazně vyšší výkonové parametry při nižší spotřebě paliva,“ charakterizuje nový model Stephan Winkelmann, ředitel společnosti Audi Sport GmbH.

Designéři se při navrhování modelu RS 5 Coupé nechali inspirovat markantními detaily závodního vozu Audi 90 quattro IMSA GTO. Přídi nového modelu Audi RS 5 Coupé dodávají dravý výraz mimořádně rozměrné otvory pro přívod vzduchu, které vyplňují mřížky s typickou voštinovou strukturou RS. Maska chladiče Singleframe je výrazně širší a nižší než u výchozího modelu. Vedle světlometů se nacházejí přídavné boční otvory pro přívod vzduchu a ventilační otvory. Na přání dodávané světlomety Matrix LED mají tmavě tónovaná krycí skla. Pro modely quattro typické prolisy na bocích zvýrazňují výrazná klenutí nad podběhy kol, které jsou o 15 milimetrů širší.

Mezi další sportovní stylistické prvky patří specifický difuzor RS, oválné koncovky výfukové soustavy RS a zadní spoiler. RS 5 Coupé jezdí sériově na 19“ kolech, na přání jsou k dispozici 20“ kola. Nabídku individualizace rozšiřují pakety ozdobných prvků v provedeních leskle černá, uhlíkový kompozit nebo matný hliník. Nové Audi RS 5 Coupé přesahuje s vnější délkou 4723 milimetrů svého předchůdce o 74 milimetrů.

Výrazné zvýšení výkonových parametrů i hospodárnosti za doprovodu nezaměnitelného jadrného zvuku modelů RS nabízí značkou Audi nově vyvinutý motor 2.9 TFSI V6 Biturbo. Tato jednotka dosahuje nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) a maximální točivý moment 600 N.m (o 170 N.m více než u předchůdce) poskytuje v širokém rozsahu otáček od 1900 do 5000 min-1. Vrcholná verze modelové řady A5 zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a s dynamickým paketem RS, dodávaným na přání, dosahuje nejvyšší rychlosti 280 km/h.

Obě turbodmychadla agregátu 2.9 TFSI jsou umístěna centrálně mezi oběma řadami válců. Okamžitou odezvu motoru zajišťuje sací soustava, která přivádí nasávaný vzduch k příslušným turbodmychadlům odděleně dvěma větvemi. Odtud stlačovaný vzduch proudí do spalovacích prostorů. Spalovací proces „B-cyklus“ s centrálním přímým vstřikováním přináší do světa modelů RS nová měřítka hospodárnosti. Zkrácená fáze komprese umožňuje provoz motoru s výrazně vyšším geometrickým kompresním poměrem. V kombinaci s normální, ale v poměru ke kompresi delší expanzní fází tak lze dosáhnout vyšší účinnosti a hospodárnosti motoru. Motor V6 Biturbo se v kombinovaném cyklu EU spokojí s 8,7 litru paliva na 100 kilometrů (197 gramů CO2 na kilometr). V porovnání s předchůdcem to znamená snížení spotřeby paliva o 17 procent. K vyšší hospodárnosti přispívá také výrazné snížení hmotnosti nového modelu RS 5 Coupé. Jeho pohotovostní hmotnost je 1655 kilogramů – o 60 kilogramů méně než dosud. Na přání může být střecha vyrobena z uhlíkového kompozitu s viditelnou strukturou uhlíkových vláken.

Přenos hnací síly motoru přeplňovaného dvěma turbodmychadly zajišťuje osmistupňová převodovka tiptronic se sportovní charakteristikou a optimalizovanými dobami řazení ve spojení s trvalým pohonem všech kol quattro vybaveným mezinápravovým diferenciálem. Točivý moment je rozdělován mezi nápravy asymetricky v poměru 40:60, což zaručuje dynamickou ovladatelnost s optimální trakcí a nejvyšší možnou úrovní bezpečnosti. Audi Sport dodává na přání sportovní diferenciál zadní nápravy.

Přední náprava používá zdokonalenou pětiprvkovou konstrukci. Vzadu nahradilo pětiprvkové zavěšení nápravu s lichoběžníkovými rameny předchůdce. Z toho profitují sportovní jízdní vlastnosti a agilita. Zároveň došlo k výraznému zvýšení komfortu. Nové Audi RS 5 Coupé má díky sériově dodávanému sportovnímu podvozku RS výrazně nižší světlou výšku než výchozí model. Jako alternativu nabízí Audi Sport sportovní podvozek RS plus se systémem DRC (Dynamic Ride Control), keramickými brzdovými kotouči a dynamickým řízením se specifickým nastavením RS. Sériově dodávaný systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select dává řidiči možnost zvolit si individuální, dynamičtější nebo komfortnější nastavení vozidla.

Černý interiér nového modelu Audi RS 5 Coupé má extrémně kvalitní a sportovní výbavu. Jednotlivé prvky, jako jsou sportovní sedadla RS čalouněná jemnou kůží Nappa, na přání s prošívání s voštinovým vzorem, nebo dole zploštělý multifunkční sportovní volant RS, obšitý kůží, umocňují charakter vysokovýkonného kupé také v interiéru. Nápisy RS zdobí sedadla, volant, prahové lišty a páku voliče. Speciální ukazatele RS na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit informují o tlaku v pneumatikách, točivém momentu a dosahovaném zrychlení. Při nejvyšších otáčkách motoru vyzve řidiče k zařazení vyššího převodového stupně světelný signál. Stylistický paket RS oživí interiér červenou kontrastní barvou. Mezi výjimečné prvky tohoto paketu patří volant, páka voliče a opěrky pro kolena, obšité Alcantarou, společně s červeně konturovanými bezpečnostními pásy a podlahovými rohožemi s logem RS. Jako exkluzivní lak nabízí Audi Sport pro RS 5 Coupé metalický odstín zelená Sonoma.

Nejlepší zábavu za jízdy zajistí rozsáhlý sortiment informačních a zábavních systémů. Na přání dodávaný systém MMI Navigation plus s MMI touch zahrnuje hardwarový modul Audi connect, který připojí nové RS 5 Coupé k internetu prostřednictvím LTE.. Prostřednictvím na přání nabízeného hotspotu WLAN mohou spolucestující využívat připojení k internetu na svých přenosných koncových zařízeních. Audi smartphone interface zobrazuje v samostatném menu MMI vybrané aplikace prostřednictvím systémů Apple Car Play a Android Auto. Ovládání je snadné a intuitivní díky hlasovému ovládání hovorovou řečí, textovému vyhledávání a multifunkčnímu volantu. Touchpad na středové konzole umožňuje měnit měřítko zobrazení a procházet seznamy. Kromě toho slouží rovněž k zadávání znaků. Celá řada highendových technických řešení, mezi něž patří průhledový displej nebo až 30 asistenčních systémů, zvyšuje bezpečnost, komfort a hospodárnost. Inteligentní spolupráce systémů tvoří další krok na cestě k autonomní jízdě.

Od roku 2010 bylo zákazníkům na celém světě předáno více než 13 000 automobilů Audi RS 5 Coupé první generace. Nové výkonné sportovní kupé se objeví u prodejců v evropských zemích včetně České republiky v červnu 2017. Cena na českém trhu nebyla dosud stanovena. I nejsportovnější provedení vycházející z modelové řady A5 bude mít, stejně jako všechny modely Audi, v České republice standardní záruku 4 roky / 120 000 km.